Foto: SVT

Sellpy förtydligar villkoren efter kritik

Uppdaterad
Publicerad

Trots att flera av Sellpys kunder känt sig lurade så intygar företaget att de försöker sälja en majoritet av de varor som skickas in och företaget ändrar nu i både marknadsföringen och villkoren efter kritik från Sveriges Konsumenter.

Yvonne Ehrencrona lämnade in 51 plagg till säljtjänsten Sellpy. Företaget tog betalt för att sortera bort 29 plagg innan försäljning. När försäljningen var avslutad fick Sellpy 910 kronor och Yvonne noll kronor i vinst.

LÄS MER: Säljsajten tog hela vinsten för Yvonnes sålda kläder

Konsumtion på nätet

Sellpys VD Michael Arnör beklagar att kunder känner sig missnöjda och säger sig arbeta kontinuerligt med att förbättra sin tjänst utifrån den feedback de får in.

– Den totala förtjänsten för säljaren beror på alla varor som skickas in vid samma tillfälle, inklusive de som inte säljs, säger Michael Arnör, VD för Sellpy, till SVT:s konsumentredaktion Plus.

– Skickar man in många varor som inte blir sålda kan det ibland bli så att man inte får tillbaka några pengar trots att några andra av varorna har sålts. Säljaren kan dock aldrig bli skyldig oss några pengar och resultatet kan i sämsta fall bli 0 kr tillbaka.

Har förtydligat reklam och villkor

Sellpy tar en sorteringsavgift per vara då varje enskilt plagg kostar pengar att hämta, sortera och hantera. Det är den avgiften som ofta gör att kundens vinst blir betydligt lägre än förväntat och nu ändrar företaget sin marknadsföring för att minska missförstånden.

– Vi har tidigare varit i kontakt med Sveriges Konsumenter för att säkerställa att vi är tydliga i vår kommunikation och har baserat på deras feedback gjort några förtydliganden i vår reklam och i våra villkor. Vi vill självklart se till att presentera en korrekt bild av vår tjänst, säger Michael Arnör.

– För att säkerställa att ingen missar informationen på vår hemsida behöver varje säljare gå igenom tre stycken informationskort där informationen om vad vi försöker sälja och de priser vi tar ut upprepas igen, innan man får beställa en påse första gången. Med varje påse följer det även med ett informationsblad där våra priser upprepas ytterligare en gång.

LÄS OCKSÅ: Sveriges konsumenter: ”Extra viktigt att såna här tjänster sköts bra”

MISSA INTE: Fyra tips när du anlitar en säljtjänst på nätet

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet