Foto: Privat

Suzanne Linge: ”Jag vill att de ska åka dit”

Publicerad

Suzanne Linge är en av alla småföretagare som hamnat i en karusell av bestridanden kring elavtal med med Svensk Kraftrevision och Axilia.

– Jag vill att de ska åka dit och inte kan lura andra människor. Jag är 49 år och har lite jävlar anamma, men ändå lyckades de få mig sömnlös, säger Suzanne Linge.    

Avtal efter sju år 

Plus granskar elbolag

Det var 2012 som gårdsägaren Suzanne Linge blev kontaktad av Svensk Kraftrevision AB med erbjudandet att få en översyn av sina elkostnader. Fullmakten som tecknades med Svensk Kraftrevision och Svensk Lantbruksrevision var bara giltig i tolv månader, och Suzanne glömde snabbt bort saken. Men sju år senare, 2019, kontaktades Suzanne av KR Energiförvaltning, med information om att det tecknats elavtal för hennes räkning med Axilia AB.     

– Det var helt sjuka villkor. Ett rörligt elpris på 3 månader men uppsägningstid på tre år och så skulle det tillkomma en förvaltningsavgift varje månad. Min första reaktion var att det måste vara fel, berättar Suzanne Linge för SVTs konsumentredaktion Plus (som just nu granskar elbolag).

Kostnader för att lämna avtalet eller försvåra för företaget att byta ellverantör skulle enligt Suzannes beräkningar uppgå till cirka 50 000 kr. Suzanne tog hjälp av juristen Marcus Bäckström för att bestrida avtalet.  

– Fullmakten gav ingen rätt att teckna avtal, bara att presentera erbjudanden. Om man använder fullmakten till att teckna avtal så är det bedrägeri, säger Marcus Bäckström till Plus

Konstant ont i magen 

Tanken på att behöva betala dyra belopp gnagde på Suzannes välmående.  

– Konsekvenserna var att jag gick runt med konstant ont i magen och inte sov. Jag tänkte: ”Tänk om jag inte tar mig ur det här och får hosta upp 50 000 kronor?” Det skulle vara en fruktansvärd utgift utan att få någonting i gengäld, säger Suzanne. 

Tillsatt extern utredning 

När Plus tog kontakt med Axilia för att fråga om deras hantering av gamla fullmakter svarade de i mejl att de ser ”mycket allvarligt på den kritik som riktas mot bolaget” och har tillsatt en extern utredning.

”Visar sig något vara felaktigt så ska det skyndsamt rättas till. Har kund lidit skada av vårt agerande skall kund kompenseras i enlighet med branschens allmänna praxis” skriver de. 

Plus har sökt företrädare för KR Energiförvaltning utan framgång.

Blev lugnad 

Efter att ha fått hjälp att bestrida allt från Axilia fick Suzanne ett lugnande besked från sin jurist att det inte skulle komma fler fodringar. 

– Jag var orolig för att det skulle finnas någon klausul nånstans, men Marcus mejlade mig att jag kunde slappna av. Efter det kunde jag sova, berättar Suzanne Linge.

Har du råkat ut för något märkligt med ditt elavtal? Tipsa Plus reporter – och följ den pågående granskningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar elbolag

Mer i ämnet