Fyra av fem svenskar vet inte hur lång tid man har på sig att reklamera en vara det är fel på. Foto: TT

Svenskarna har dålig koll på sina rättigheter

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna har dålig koll på vilka rättigheter de har som konsumenter. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket som presenteras i dag. Fyra av fem vet till exempel inte hur länge man kan reklamera en trasig vara.

– Vi gissar sex månader, svarar Ella och Sofia Gustavsson på frågan om hur lång tid man har på sig att reklamera en vara som det är fel på. Vi träffar dem på Stockholms central för att testa deras och några andra svenskars kunskaper när det gäller konsumenträttigheter. 

Rätt svar är tre år. Men liksom Ella och Sofia är det få svenskar som känner till hur lång reklamationsrätten är. Fyra av fem svarar fel på den frågan i Konsumentverkets undersökning om svenskarnas kunskaper om de mest grundläggande konsumenträttigheterna. 

Konsumentnytta

”Stora brister i kunskaperna”

I undersökningen som omfattar 1.010 personer mellan 18-75 år ställs frågor om bland annat ångerrätt, garantier och vad som gäller vid reklamation. 

Sju av tio vet, enligt undersökningen, till exempel inte vad de har rätt till när de gör en reklamation och varannan vet inte hur lång ångerrätt man har när man handlar på nätet. 

– Resultatet av undersökningen visar att konsumenter i Sverige har stora brister i sina kunskaper. 

Konsekvensen blir att konsumenterna hamnar i ett kunskapsunderläge gentemot företag och och därmed riskerar att drabbas, inte minst ekonomiskt, säger Henrik Axelsson på Konsumentverket till SVT Nyheter.

Fakta: Några exempel på resultat ur undersökningen

Fyra av fem vet inte hur lång tid man har på sig att reklamera en vara det är fel på

(Rätt svar: tre år.)

En av tre vet inte vad de har rätt till när de reklamerar 

(Rätt svar: Säljaren avgör hur felet ska rättas till.)

48 procent vet inte hur lång ångerrätten är när de handlar på nätet. 

(Rätt svar: 14 dagar, men det finns undantag. Resor omfattas till exempel inte av ångerrätten.

Nästan tre av fyra tror att de alltid har ångerrätt när de handlar på nätet.

Sex av tio vet inte att det är frivilligt för en säljare att lämna garanti på en vara. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumentnytta

Mer i ämnet