Aron Samuelsson, presschef på Telenor. Foto: Pressbild

Telenor: ”Inte ett sätt att höja priset”

Uppdaterad
Publicerad

Daniel Larsson Tangfors får 60 procent mindre surf när Telenor tar över hans mobila abonnemang från dotterbolaget Bredbandsbolaget. Men Telenor hävdar att villkorsändringen inte är ett sätt att smyghöja priset.

– Nej det är det inte. Vad som händer i just det här fallet är att Daniels abonnemang, som han har haft hos Bredbandsbolaget, det abonnemanget försvinner. I samband med det så föreslår vi ett abonnemang hos Telenor som ligger så nära som möjligt i pris, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Daniel Tangfors Larsson i Sävedalen utanför Göteborg fick i september ett brev om att Telenor tar över driften av hans mobila bredband. Samtidigt fick han veta att det abonnemang han har på 100 GB surf per månad inte längre kommer att var tillgängligt för samma pris.

Förslaget som Daniel fick av Telenor på ett nytt abonnemang innebär 40 GB, eller 60 procent mindre surf, för samma pris som tidigare.

LÄS MER: Telenor minskar surfmängden med 60 procent i nytt avtal

Telenor motiverar förändringen med att antalen abonnemang som erbjuds via Bredbandsbolaget, som är ett dotterbolag till Telenor, har blivit för många och att de måste renodla sina erbjudanden.

– Vi gör regelbundet en översyn av olika typer av abonnemang för att inte få en alltför komplex uppsättning av olika tjänster som våra kunder har. I och med att vi går från flera olika typer av abonnemang till ett färre antal abonnemang så kommer de nya förslagen att passa vissa kunder bättre och andra sämre. Så det följer av dom förenklingar som vi gör ibland. Det är ju givetvis olyckligt om kunden upplever att det blir en försämring. Men det är en nödvändig åtgärd för oss att med jämna mellanrum se över antalet abonnemang.

”Nya abonnemang på marknaden”

I dag kostar Daniels abonnemang 249 kronor i månaden för 100 GB hos Bredbandsbolaget. Om han skulle köpa motsvarande abonnemang hos Telenor skulle 100 GB kosta 349 kronor, en prisökning på ungefär 40 procent, men Telenor tycker inte att jämförelsen är helt rättvis.

– Det uppstår nya typer av abonnemang som exempelvis kan erbjuda obegränsad data för mobilkunder med möjligheten att skaffa ett extra sim-kort. Så förutsättningarna förändras och därför är det inte helt jämförbart för oss att erbjuda motsvarande tjänst som tidigare.

– Det bästa är alltid om kunden gör en översyn av olika typer av abonnemang som finns utifrån sina specifika behov. Och vi uppmanar också kunder att ta kontakt med oss och ställa frågor för att ta reda på vilka möjligheter som finns och varför vi gör dom här förändringarna som vi gör, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor .   

Plusredaktionen: Skulle du vilja säga nånting till den här kunden (Daniel Larsson Tangfors) om han känner sig missnöjd med sitt abonnemang? Vad kan han göra? 

– Jag skulle vilja att Daniel tar kontakt med oss så att vi dels kan prata om hur hans situation ser ut, hur hans behov av mobila tjänster är, hur hans behov av fasta tjänster är, samt mobilt bredband. Så kan vi utifrån det eventuellt hitta en helhetslösning som passar honom bättre, säger Aron Samuelsson.

LÄS MER: Telenor minskar surfmängden med 60 procent i nytt avtal

Operatörerna väljer själva

Enligt Peter Ekstedt, presschef på Post- och telestyrelsen, så väljer operatörerna själva hur de vill använda datamängden när de får tillstånd att använda radiofrekvenser. Det är inget som Post- och telestyrelsen reglerar.

 – Det är operatörerna själva som beslutar om datamängden i sina abonnemang. Operatörerna kan välja att ändra datamängden för att optimera trafiken för deras kunder. Det kan också vara frågan om ett rent affärsmässigt beslut, säger Peter Ekstedt. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.