”Det var ren och skär panik”. Så berättar Thomas att han kände när han insåg att han blivit lurad ännu en gång. Foto: SVT

Thomas blev dubbelbluffad av telefonförsäljare: ”De säljer luft för 30 000 kronor”

Uppdaterad
Publicerad

Det räckte inte med att Thomas Karlsson blev pålurad ett dyrt mobilabonnemang. När det första säljföretaget gått i konkurs ringde nästa säljare, som påstod sig ha fått i uppdrag att hjälpa kunderna efter konkursen. Men istället för hjälp fick Thomas ännu fler fakturor, och vad han ska betala för framgår inte.

– Att någon tar sig friheten att sälja luft för nästan 30 000 kronor tycker jag är upprörande, säger Thomas Karlsson i Köping. 

Historien, som är rejält snårig, började i maj när blev Thomas uppringd av Viggo mobil, ett företag som SVT:s konsumentredaktion Plus tidigare granskat och som då sålde mobilabonnemang åt operatören Tre. Med löften om lägre månadskostnad signerade Thomas då ett avtal som i slutändan blev mer än dubbelt så dyrt som det han redan hade. 

Plus granskar telefonförsäljning

– Men jag tänkte att avtal är avtal, och att jag får väl stå ut i två år och sedan säga upp det, säger Thomas. 

Erbjöds hjälp att få ner månadskostnader

I september blev Thomas dock uppringd på nytt, nu av en säljare från Telefonihuset, som påstod sig ha fått i uppdrag att “reda upp efter Viggo mobils konkurs”. Thomas fick nu veta att han var långt ifrån ensam om att ha känt sig lurad av Viggo mobil men att han skulle få hjälp att få ner extrakostnaderna.  

– Som jag förstod det blev jag lovad att månadskostnaden hos min operatör Tre skulle sjunka från 697 till 499 kronor.  

Under pågående säljsamtal lotsades han igenom avtalsskrivningen med Telefonihuset. Att ingå avtal under pågående säljsamtal är inte tillåtet, men det hade Thomas ingen aning om då.

Utsattes för ett tredje blufförsök

Knappt två veckor senare ringde nästa säljare, med ytterligare ett ”hjälperbjudande”.  

– Han erbjöd sig att hjälpa mig att bestrida fakturan från Telefonihuset, innan ångerrätten på 14 dagar gick ut.

Thomas fick en dålig magkänsla och avslutade samtalet snabbt för att leta upp fakturan, som han ännu inte hunnit öppna. Den visade sig ligga på 1 216 kronor i månaden, med en bindningstid på två år.  

Exakt var det är som Telefonihuset menar att de sålt till Thomas framgår inte av fakturan, men det har i alla fall inget med Thomas mobilabonnemang att göra. Enligt Telefonihuset själva rör det sig om en teknisk supporttjänst som sålts av konsulter som man numera brutit samarbetet med.

Hotas med Kronofogden

Inom loppet av två månader har Thomas nu fått fyra pappersfakturor och ett tiotal sms med betalningspåminnelser, krav och hot om Kronofogden ifall han inte betalar omgående. Thomas har bestridit allt och även försökt ringa företaget, utan framgång.  

– Det är en stor stress, man mår psykiskt dåligt. Det kan vara lugnt ett par dagar och man tror att nu har de slutat, och sen kommer det ett nytt sms igen.  

Efter att SVT:s konsumentredaktion Plus kontaktade företagets vd har Thomas fått en sms-bekräftelse på att Telefonihuset makulerat hans avtal.  

Följ Plus mobilgranskning och tipsa vår reporter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet