Foto: Christine Olsson/TT

Tio tips alla resenärer borde känna till

Publicerad

Har du någon gång blivit av med bagage, varit sen vid incheckningen eller råkat ut för en inställd avgång? Här är tipsen för dig.

Som resenär inom EU har du omfattande rättigheter, men att få rätt kan vara nog så knepigt.

Europeiska revisionsrätten har i en ny rapport kommit fram till att EU-medborgarnas passagerarrättigheter inom flyg, buss, färja och tåg behöver stärkas – regelverken i alla länder behöver bli mer samstämmiga och kompensation vid förseningar snabbas på.

Men enligt rapporten behöver också konsumenternas kunskap förbättras.

Här är tio tips för alla som reser

1. Personanpassa din resa. Åker du med personliga biljetter gör du det enklare för dig att bevisa att det är du som rest på biljetten. Du bör dessutom lämna kontaktuppgifter så att trafikbolagen kan informera dig om störningar.

2. Fotografera ditt bagage. Det gör att det går enklare att få ersättning om väskan försvinner efter incheckning.

3. Kom i tid till incheckningen. Du kan endast få assistans om du varit på plats i tid. 

4. Begär information. Du har rätt att bli informerad vid förseningar eller om något går fel med din resa. Har inte resebolaget någon representant på plats, eller om du inte får någon information, bör du ta med det i anspråket som du lämnar till resebolaget.

5. Begär alltid assistans. Blir du drabbad av en kraftig försening eller inställd avgång har du alltid rätt till assistans. Det kan till exempel handla om vatten och snacks eller en måltid.

6. Behåll alla kvitton. Om du inte får någon assistans och du gör egna utlägg måste du kunna bevisa vad du har haft för utlägg när du lämnar in ditt anspråk.

7. Begär bevis på försening eller inställd avgång. Om ditt namn inte står på biljetten bör du skaffa bevis, till exempel ett intyg, på att du drabbades av problem under resans gång.

8. Ordna inte med egen resa innan du hört trafikföretagets förslag. Köper du en ny biljett utan att ha hört trafikbolagets förslag bryter du transportavtalet, vilket innebär att du inte längre har rätt till assistanskompensation.

9. Begär kompensation. Om du kan bevisa att du drabbats av en försening eller inställd avgång bör du begära kompensation.

10. Begär kompensation för extrakostnader. Ibland är kompensationen du har rätt till lägre än dina egentliga kostnader. I så fall bör du lämna in ett anspråk till trafikföretaget. Tänk på att du måste kunna bevisa vilka extra kostnader du haft.

Källa: Konsument Europa

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet