Foto: AP Photo/Michael Probst

Tipsarnas berättelser till Plus: ”Vi har gråtit och gråtit”

Uppdaterad
Publicerad

Efter att Plus inlett sin granskning av hästaffärer har ett sextiotal tips kommit in. Gemensamt för alla mejl är sympatin för de skadade djuren, och en sorg över tvister som uppstått.

Cilla köpte en häst för 48 000 kronor, men fick rådet av en veterinär att avliva hästen:

”Trots att vi inte hade hästen så länge så fäste vi oss enormt vid honom. Vissa hästar klickar man bara så otroligt med. Vi har gråtit och gråtit över detta fruktansvärda att ta bort en häst. (…) Då de (säljarna, reds. anmärkning) ofta säljer hästar under 100 000 kronor så blir det ofta att folk drar sig för att gå hela vägen med stämning, det kostar mer än det smakar och har man köpt en billig häst har man ofta inte ekonomi för att riskera något heller.” 

Plus granskar hästaffärer

Köpte av bekant 

Anonym skriver att hen köpte en häst av någon som hen kände, vilket gjorde rättstvisten desto jobbigare:

”Processen tog nästan ett helt år. Och det var det jobbigaste jag varit med om, det tog så sjukt mycket på psyket! (…) Nu i efterhand så skulle jag ALDRIG köpa häst från varken en bekant eller vän, för jag lovar, det är inte roligt att ses i rätten!” 

Helena kom till förlikning men nästa köpare av samma häst fick också problem: ”De valde dock att behålla hästen för att den skulle slippa valsa runt igen.”

Tuula skriver:

”Jag var snabb att reklamera, men säljaren menade att det var jag som inte klarade av hästen och det var inget hon kunde ta ansvar för. Jag kontaktade en advokat och till slut tog säljaren tillbaka hästen, för 25 000 kronor mindre än vad jag gav. Jag hade hjälp av en professionell beridare som skarpt avrådde mig till att fortsätta försöka rida den. Trots att vi systematiskt verkligen försökte så kom vi aldrig vidare. (…) Ridbarhet går oftast inte att driva till domstol – lagstiftningen säger en sak och praxis en helt annan, tyvärr.”

Även säljare lurade 

Det är inte bara köpare som hör av sig om sin olycka. Anne-Carin skriver att hon i vintras sålde en 15-årig dressyrhäst i tävlingsskick:  

“Köparen visste allt och hade tagit del av historik från veterinären. (…) I mitten av februari reklamerar hon. Vi tar omedelbart tillbaka hästen och betalar utan diskussion tillbaka hela köpesumman. Hem kommer en häst med blödande magsår och ömma fötter. (…) Nu väntar en längre rehabilitering. (…)

För hästens skull så blev det rätt att han fick komma hem igen. Men, jag som säljare, har fått tillbaka en häst, som nu måste läggas ner en längre tid på för att kunna sälja. Den måste komma i tävlingskondition igen och startas för att man ska kunna få en skälig summa för den igen och hästen har utsatts för ett betydande lidande.

Så, visst, det finns många säljare som försöker luras, men även köparna har ett ansvar. Jag har haft den här hästen sedan han var åtta, utbildat den själv och man får ett starkt band med tiden. Jag trodde jag hade hittat rätt, men blev grundlurad.”

Vill du tipsa Plus? Använd vårt kontaktformulär!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar hästaffärer

Mer i ämnet