Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: TT

Trygg Hansa: ”Kunden har fått fel besked – vi håller på att ändra villkoret”

Johanna Ottosson nekades ersättning från sin reseförsäkring när hon tvingades ställa in en resa på grund av en akut graviditetsrelaterad operation. Ett felaktigt besked till kunden enligt Trygg Hansa, som hävdar att de ändrade sina regler kring detta redan i våras. Men försäkringsvillkoren har fortfarande inte uppdaterats på kreditkortets hemsida.

– Vi kommer att kontakta kunden, som dessvärre fått fel information. Vår skadereglerare har missat den här ändringen, säger Håkan Franzén, försäkringsexpert på Trygg Hansa till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Johanna Ottosson från Stockholm tvingades ställa in en resa till Portugal på grund av en akut graviditetsrelaterad operation dagen innan planerad avresa. Trots att hon inte var gravid när hon bokade resan, och trots att hon inte kunde förutse att hon skulle drabbas av ett utomkvedshavandeskap, så nekades hon ersättning från sitt kreditkorts reseförsäkring, som tillhandahålls av Trygg Hansa. 

Fick fel information tre gånger

Totalt tre gånger hade Johanna Ottosson kontakt med bolaget. En person skickade henne försäkringsvillkoren, en annan förklarade att hon inte var berättigad ersättning eftersom olycksfallet var kopplat till graviditet och en tredje skickade dessutom en skriftlig motivering till varför hon inte kunde få ersättning.

– Det är jätteviktigt att våra kunder får en rättvis behandling när de anmäler en skada. Och det känns inte kul att höra att man uppfattar att så inte varit fallet. Men här har det blivit fel, och vi beklagar verkligen det, säger Håkan Franzén på Trygg Hansa.

Han säger att Trygg Hansa redan i början av året beslöt sig för att ändra villkoren för sin kreditkortsförsäkring så att reseskyddet i fortsättningen skulle gälla även gravida, fram till och med den 28:e graviditetsveckan.

Den här formuleringen fanns redan i Trygg Hansas hemförsäkring, och företaget kom fram till att båda försäkringar borde ge samma reseskydd. I samband med att beslutet togs så informerades personalen om att ändringen skulle börja gälla direkt.

Villkorsdokumentet inte uppdaterat

Men när Plus kontaktar Trygg Hansa i november ligger det gamla försäkringsvillkoret fortfarande uppe på kreditkortets hemsida. Håkan Franzén förklarar att det är ett omfattande arbete att förändra ett försäkringsvillkor och att det tar tid innan alla dokument uppdaterats.

Rent officiellt träder ändringen i kraft först när det nya villkoret är helt klart, och då går man också ut och informerar kunderna. I detta fall instruerades dock personalen att ifall någon kund som berördes av graviditetsundantaget hörde av sig, så skulle de ersättas enligt det nya, generösare villkoret. 

– Vi hade ingen annan möjlighet att göra på något annat sätt vid den här tidpunkten. Enda alternativet hade varit att vänta även med den förändringen tills det nya villkoret var klart, säger Håkan Franzén.

Men vad är då beskedet till era kunder, från och med vilket datum i år är de berättigade till ersättning enligt de nya generösare reglerna?

– Under hela året. Så har man råkat ut för det här så ska man göra en anmälan till oss så ska vi titta på det ärendet.

Håkan Franzén, försäkringsexpert på Trygg Hansa.

”Villkoret skrivet för att passa både kvinnor och män”

Sedan 2012 är det förbjudet att ha olika försäkringspremier eller ersättningar för kvinnor och män om skillnaderna ”grundar sig på beräkningar där kön använts som en faktor”.

Även om Trygg Hansa nu ändrar sina villkor så att graviditetsundantaget börjar gälla först från vecka 28, så ifrågasätter kunden Johanna Ottosson logiken i hur man alls kan ha ett undantag som rör graviditet, ifall båda kön ska behandlas lika.

– Vi har inget genusperspektiv på våra produkter och villkor. Det är skrivet för att passa alla, både män som kvinnor. Det är inte så att vi kan säga att för en viss grupp kunder så har vi ett bättre skydd och för en annan grupp kunder så har vi ett annorlunda skydd, säger Håkan Franzén till Plus-redaktionen.

Men ni har ju ändå ett graviditetsundantag?

– Det vi har nu är ett graviditetsundantag från 28:e veckan. Och då närmar man sig en förlossning och det betraktar inte vi som en sjukdom eller olycksfall. Det är inte meningen att vi ska ha villkor som särbehandlar någon utan man måste titta på definitionen av sjukdom och olycksfall.

– Vi skulle kunna betala vilka skador som helst så länge våra kunder är villiga att betala den premie som vi då måste kräva. Men det vet jag att kunderna inte är beredda att göra.

LÄS MER: Så säger lagen om försäkringar och könsdiskriminering

Se hela inslaget i Plus på SVT Play.

Tipsa Plus!

Visa

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer