De tre senaste åren har över 200 000 svenska konsumenter tackat ja till ett erbjudande på nätet eller i sociala medier som sedan har utmynnat i en abonnemangsfälla, enligt Konsument Europa. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Var tredje betalar oönskat abonnemang

Uppdaterad
Publicerad

Svenskar har dålig kunskap om sina rättigheter som konsumenter när de drabbas av en abonnemangsfälla. Och nästan var tredje konsument väljer att betala när företaget kräver dem på pengar.

Det visar en undersökning från Sifo Kantar som har beställts av Konsument Europa och Konsumentverket.

– Fler konsumenter måste våga stå på sig när de får varor som de inte beställt eller lockas in i ett oönskat abonnemang. De ska våga bestrida och inte betala direkt, säger Konsument Europas chef Jolanda Girzl.

Abonnemangsfällor är erbjudanden om billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer för den som tackar ja. Konsumenten måste ofta betala med sitt bankkort för att ta del av erbjudandet. Enligt Konsumentverkets årliga konsumentrapport finns abonnemangsfällorna ofta på nätet och vid telefonförsäljning.

De tre senaste åren har över 200 000 svenska konsumenter tackat ja till ett erbjudande på nätet eller i sociala medier som sedan har utmynnat i en abonnemangsfälla, enligt Konsument Europa. Och kunskapen om vilka rättigheter man har som konsument  är låg i de här fallen, menar Jolanda Girzl.

– Resultatet visar att vi fortfarande har mycket att göra gällande information och att få konsumenterna att ta till sig den.

LÄS MER: Konsumentrapporten 2017: Konsumentministern vill granska mäklarföretagen

Ovanligt med kortreklamation

Nästan var tredje konsument väljer att betala när företaget bakom abonnemangsfällan kräver dem på pengar, trots att de inte anser sig ha beställt något. Undersökningen visar också att den genomsnittliga kostnaden för en abonnemangsfälla för svenska konsumenter är 570 kronor.

Enligt undersökningen vet bara var fjärde svensk om att de kan vända sig till sin bank för att kräva tillbaka sina pengar genom kortreklamation, och i slutändan väljer bara var tionde att göra just detta när de fastnar i en abonnemangsfälla.

Abonnemangsfällor är ett av två områden som uppmärksammas i årets konsumentrapport, som tas fram av Konsumentverket.

Konsumentrapporten: Här kan du läsa årets rapport från Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.