Säljsajten tog hela vinsten för Yvonnes sålda kläder

Uppdaterad
Publicerad

Säljsajten Sellpy säger sig vilja sälja begagnade saker som du inte orkar sälja själv, och sen delar ni på vinsten. Problemet? Sellpy tar betalt för att sortera bort många saker innan försäljning och säljarna får ofta ut liten eller ingen vinst.

– Jag ångrar att jag använde Sellpy för att sälja mina kläder. Sellpy sålde mina kläder för 910 kronor och själv får jag noll kronor som säljare, säger Yvonne Ehrencrona från Stockholm, som använde Sellpy för att sälja sina begagnade kläder och skor.

Sellpys affärsidé är att hämta dina begagnade saker, sortera ut det som är helt och rent och anses vara värt mer än 50 kronor, och sälja sakerna på aktionssajter på nätet. När sakerna är sålda så delar säljaren och Sellpy på vinsten från försäljningen. Saker som inte säljs ska gå till välgörenhet eller återvinning, enligt Sellpy. 

Konsumtion på nätet

Får betala för sorteringen

I Yvonne Ehrencronas fall sorterade Sellpy bort 29 av plaggen, som de bedömde som osäljbara. Yvonne ville ändå att företaget skulle försöka sälja fyra av dem men totalt lades alltså nästan hälften av plaggen, 25 stycken, aldrig ut till försäljning.

– Jag visste inte att man får betala för sorteringen av varje plagg. Och det kostar extra om det är slitet eller smutsigt, säger hon till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Yvonne tycker att sorteringen verkar vara helt godtycklig, och företaget ger inte något annat skäl än att plagget är ”slitet” eller ”ej värdefullt nog”.

– Jag hade ett par nästan helt nya jeans, med slitet utseende, som inte ens lades ut till försäljning. Men ett par slitna och begagnade skor som jag skickade in lade Sellpy till en början ut för 350 kronor. Ingen skulle köpa skorna för det priset.

LÄS MER: Sveriges konsumenter: ”Extra viktigt att såna här tjänster sköts bra”

Sellpy tog först 100 procent av vinsten

När Sellpy hade sålt Yvonnes kläder för 910 kronor så blev hennes del av kakan 290 kronor.

Men eftersom Sellpy dessutom drog av 300 kronor i sorteringsavgift hamnade Yvonne till och med på minus. Denna skillnad efterskänkte dock Sellpy. Summan blev alltså noll kronor tillbaka för Yvonne och 910 kronor in på företagets konto.

Efter att Plusredaktionen hade pratat med Yvonne Ehrencrona och efter att hon vid upprepade tillfällen klagat hos företagets kundtjänst så fick hon ett mejl från Sellpy. I mejlet skriver Sellpy att företaget gör ett ”undantag i hennes fall” och efterskänker sorteringsavgiften, vilket innebär att Yvonne trots allt ser ut att få cirka 300 kronor vinst.

”Skulle ha skänkt kläderna själv”

– Jag tycker att det Sellpy sysslar med är en bluff. Jag skulle ha skänkt kläderna själv. Jag hade hellre sett att Stadsmissionen hade fått 900 kronor direkt till sin verksamhet istället för att de ska gå till Sellpy. 

Yvonne Ehrencrona är inte ensam om att vara besviken på Sellpy. I flera trådar på omdömessajter och sociala medier på nätet uttrycker många säljare sin besvikelse över att vinsten blir liten eller ingen alls när de har skickat in flera dussin plagg till försäljning.

En annan kvinna som Plus har pratat med lämnade in 80 plagg till försäljning på Sellpy. I slutändan lade företaget bara ut fyra plagg till försäljning, och även där blev vinsten noll kronor.

– Minst 30-40 plagg skulle ha kunnat säljas tycker jag, åtminstone till lågt pris. Jag blev förvånad över att inte ens få en hundralapp för mina inlämnade kläder, säger kvinnan, som vill vara anonym. 

MISSA INTE: Fyra tips när du anlitar en säljtjänst på nätet

Utlovar höga vinster 

I mars 2017 jämförde testföretaget Testfakta olika nätsajter som säljer avlagda kläder. Där uppgav Sellpy att deras säljare får behålla mellan 40-90 procent av vinsten.

På Sellpys hemsida finns ett räkneexempel där det står vad du kan vänta dig för del av vinsten som säljare. Där står att du som säljare får 38 procent av vinsten.

LÄS MER: Sellpy förtydligar villkoren efter kritik

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet