Nils Tryding samlade ihop 154 affischer från konstnären Joan Miró och skänkte till Kristianstad kommun. Foto: Henrik Nordell

Åhusbon Nils Tryding lärde känna Miró – samlade ihop 154 originalaffischer

Publicerad

Nils Tryding, 90 år, har rest runt världen och köpt på sig originalaffischer från Joan Miró. Nu är hans samling en av de mest exklusiva i världen. Snart kan den bli ett museum.

– Det är ungefär som att samla frimärken. Man måste bestämma sig för vad som är viktigt att koncentrera sig på det. Det som tilltalade mig med Miró var hans klara färger, säger Nils Tryding.

Han arbetade som laboratorieläkare och reste runt världen. År 1958 befann Nils sig i Paris och såg en målning av Joan Miró på Unescohuset. Då bestämde han sig för att köpa sin första affisch från ett lokalt konstgalleri.

– De lade märke till att jag var en ovanlig kund. Jag köpte bara 50-kronorsaffischer medan de andra samlarna köpte oljemålningar för miljontals kronor, säger Nils Tryding.

Bjuden till Mirós födelsedagar

Flera decennier senare hade han samlat på sig totalt 154 originalaffischer av konstnären. Han blev dessutom inbjuden till Joan Mirós 80-årsdag och åkte under tio års tid ner till Palma för att fira hans kommande födelsedagar.

– Det var en av livets stora händelser att få träffa den person man beundrar.  Vi fick en naturlig kontakt, han betraktade mig sig en representant av folket. Han var lika liten som jag, så vi hade en bra ögonkontakt, säger Nils Tryding.

Skänkte bort allting

Samlingen donerade han till Kristianstad kommun i två omgångar, år 2003 och år 2012. Förutom affischerna finns där även brev skrivna av Miró direkt till Tryding.

– Jag tänkte, att om jag skänker samlingen till kommunen så får skolbarnen en möjlighet att titta på den, säger Nils Tryding.

Hur mycket är samlingen värd?

– Man har talat om miljontals kronor, men hur många vill jag inte lägga mig i, säger Nils Tryding.

Hör Nils berätta om Miró i inslaget ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.