Arkivbild Foto: TT

Extra nykterhetskontroller till sjöss nästa vecka

Uppdaterad
Publicerad

Under nästa vecka genomför Kustbevakningen och Sjöpolisen extra nykterhetskontroller på fritidsfartyg. Målsättningen är framför allt att nå nya båtägare.

Att inte dricka alkohol och att bära flytväst är de två viktigaste åtgärderna för att vara säker på vattnet. Det menar Kustbavakningen och Sjöpolisen, som kommer att genomföra extra nykterhetskontroller till sjöss mellan den 1 och 7 augusti i hela landet.

– 2010 skärptes alkoholbestämmelserna till sjöss. Det vi sett sedan dess är att nykterheten blivit bättre och att de flesta accepterat lagstiftningen. Men de senaste åren har det tillkommit många nya båtägare som inte alltid har koll. Det är främst dessa vi vill nå ut till, säger Stina Karlsson, sjötrafikhandläggare på Kustbevakningen.

Kustbevakningen har även sett hur risken för olyckor ökar i och med att allt fler personer har större eller snabbare båtar.

Mer om nykterhetskontrollerna

Så görs kontrollerna

När en kontroll görs får personen först blåsa i ett sållningsinstrument. Instrumentet ger utslag om alkoholhalten i utandningsluften är över godkänd gräns på 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, vilket motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet.

Blåser personen positivt i sållningsinstrumentet blir nästa steg att lämna utandningsprov i ett bevisinstrument som finns på Kustbevakningens fartyg, fordon och kuststationer. Det går också att mäta alkoholhalten i kroppen med ett urin- eller blodprov.

Är värdet över den tillåtna gränsen inleds en brottsutredning som lämnas över till åklagare för beslut om eventuell straffrättslig påföljd. Har båten ett skrov som understiger 10 meter kan det bli aktuellt att provköra för att säkra att båten kan framföras i över 15 knop.

Ett brott mot sjölagen

Sjöfylleri är ett brott mot Sjölagen. I Sverige gäller samma promillegräns till sjöss som på land: 0,2 promille alkohol i blodet. Gränsvärdet gäller inte alla fartyg utan endast de som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop eller har en skrovlängd på minst 10 meter.

Även förare av övriga fartyg kan dömas för sjöfylleri. Det är inte bara föraren som kan dömas, även andra ombord med en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldiga till brott.

Påföljden för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader. Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille i blodet. Påföljden för grovt sjöfylleri är fängelse i högst två år.

Källa: Kustbevakningen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.