Glenns flyg ställdes in i pilotstrejken – kan bli utan ersättning

Publicerad

Semesterveckan på Mallorca slutade något dyrare än Glenn Broberg från Karlshamn hade räknat med när han fick köpa nya flygbiljetter hem på grund av SAS-piloternas strejk. Nu riskerar han att bli utan ersättning.
– Det inger inget bra förtroende för SAS. Jag hoppas de löser det.

Efter en vecka på Mallorca hoppades Glenn Broberg från Karlshamn att SAS-strejken skulle vara löst lagom till det var dags för hemresa. Men dagen innan hemfärden hörde flygbolaget av sig.

– Vi fick ett sms dagen innan vi skulle flyga hem att det var inställt på grund av strejk, säger Glenn Broberg.

Vidare skrev flygbolaget att de skulle kontakta Glenn inom 24 timmar för att ordna en ny flygresa. Men när de inte hörde något från flygbolaget hyrde hela sällskapet på fyra personer en bil och körde till Alicante där de köpte nya flygbiljetter och tog sig hem med ett annat flygbolag.

– Allt går att lösa med telefon och datorer idag men man får inte bli handlingsförlamad, säger Glenn Broberg.

120 anmälningar till ARN

Glenn Broberg räknar med att det hela kostade runt 15 000 kronor och har efter resan sökt ersättning hos SAS. Men efter att han inte fått något svar har han tagit ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som har fått minst 120 anmälningar mot SAS efter pilotstrejken.

– Vi har fått ett stort antal anmälningar från resenärer som antingen inte har kommit iväg på sin resa eller som kommit iväg för sent, säger Marcus Isgren, chef på Allmänna Reklamationsnämnden.

De flesta resenärer som har anmält SAS vill ha ett schablonbelopp, enligt en särskild EU-förordning, som man kan få när en flygning har ställts in eller försenats. Men SAS vill inte betala ut beloppet på mellan 2 500 och 6 000 kronor då de menar att strejken är en extraordinär händelse och att de då inte är skyldiga att ersätta resernärerna.

Men redan innan ARN har tittat på ärendet har SAS vd Rickard Gustafson sagt till Dagens Nyheter att bolaget inte tänker betala ersättningen, oavsett vad ARN kommer fram till.

– Det är extremt ovanligt, nästan alla företag följer våra beslut, säger Marcus Isgren.

Besluten från allmänna reklamationsnämnden väntas bli klara till hösten.

Efter SVT:s rapportering meddelar SAS att dom beklagar att Glenn Broberg inte fått nåt svar, men att det stora antalet ärenden gjort att det tar längre tid än vanligt. SAS säger också att kunder har rätt till ersättning för till exempel oanvända biljetter och boende- eller transportkostnader, men inte till schablonersättningen som nämns i artikeln.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer