Efter larmet om de tomma spökflygen genom Europa visar det sig nu att även många långtradare trafikerar våra vägar utan last. Enligt siffror från Naturvårdsverket släpper lastbilstrafiken i Sverige ut större mängder av klimatgaser än vad inrikesflyget gör.
Och en del av utsläppen kommer alltså från tomma lastbilar. Det här är ett problem som Per-Christian Persson, vd för DFDS Logistics Karlshamn, känner igen sig i. 15 procent av företagets körningar är tomma.
– Det är sällan lastning och lossning är på samma ställe. Om vi lossar en bil till exempel i Jönköping, så kanske den behöver köra 20 mil för att hämta en ny last. Det genererar tomkilometrar, säger han.
”Försöker hjälpa varandra”
Samarbete med andra åkerier är ett sätt att minska antalet mil med tom last. Företaget gör det både för ekonomins och miljöns skull.
– Vi försöker byta last och hjälpa varandra. Att minska antalet tomkilometrar är ett sätt att minska utsläpp, säger Per-Christian Persson.
Han välkomnar en fortsatt utveckling av digitala hjälpmedel, som till exempel Växjöföretagets nya app för åkerier.
– Vi har ju sett många goda exempel där digitala lösningar har kunnat förändra branscher, säger Per-Christian Persson.
Se videon ovan för att följa med till företagets lager i Karlshamn.