Christian Ivarsson i sin Båtsaab. Foto: Privat

Saab-konstruktören: ”Klart man är tokig”

Uppdaterad
Publicerad

Christian Ivarsson från Bräkne-Hoby är mannen bakom de unika Saabarna. Han berättar hur allt började som en gimmick – och sedan egentligen aldrig tog slut.

– Det är klart man är lite tokig, säger han.

Allt började med att Christian Ivarsson byggde mini-Saaben.

– Det gjorde vi som en gimmick på en bilutställning i Ronneby inför publik. Vi stod på ett lastbilsflak och byggde den. Men vi tyckte det var så kul så den fick följa med runt på lite bilutställningar.

Bilen gjorde succé på mässorna, och det ena ledde till det andra. Till sist var Guinness Rekordbok på plats och konstaterade att ja, det är faktiskt världens kortaste Saab. Och Christian Ivarsson fick mersmak.

– Då tänkte vi att ”Nu har vi gjort världens kortaste. Vad gör vi då?” Ja, det var bara att börja planera för den långe. Alla sa att det var helt omöjligt, men jag anser att det omöjliga bara tar lite längre tid.

Körde till Helsingfors

Den långa Saaben var den enda som var trafikduglig. Christian berättar själv hur han körde den upp till Helsingfors och Östersund för olika bilmässor. Han berättar också om hur succén med Båtsaaben ledde till att Saab själva gav honom en splitter ny Saab 900:a, för att byggas om till båt.

– Den såldes sen till en kille i West Palm Beach i Florida, och sen efter många, många år såg jag att den låg ute till salu i Texas. Så det är kul att se att den fortfarande är i drift.

Fortsätter bygga

Efter det har Christian fortsatt bygga bilar. En sexhjulig Saab/Volvo-hybrid som nu kör runt i Holland, en herrgårdsvagn i Italien, och mycket annat.

Den sexhjuliga Saab/Volvo-hybriden rullar nu på gatorna i Holland. Foto: Privat

Och nyss fyllde sonen 15 år.

– Så nu håller vi på att bygga en A-traktor på en Saab 9-5:a. Det är inte så vanligt, men vi gav oss fan på att vi ska bygga den på en 9-5:a.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.