Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Nu har isbrytaren kommit till Karlskrona Foto: Michelle Hallberg/SVT

Nu har isbrytaren kommit till Karlskrona

Publicerad

Isbrytaren Atle är en sällsynt gäst i Blekinge – men nu har fartyget anlänt till Verköhamnen och Karlskrona. Det blir ett av elva hamnbesök i sommar, då isbrytaren stannar till utmed den svenska kusten.

Atle är en av fem svenska statsisbrytare. På vintrarna hjälper fartyget sjöfarten till och från svenska hamnar – men i sommar har hon en annan uppgift.

Nu ska hon visas upp i elva hamnar för att hjälpa sjöfartsbranschen att locka och rekrytera framtidens sjöfartspersonal.

Allmänheten bjuds ombord på Atle under fartygets besök i hamnarna. I dag är hon på plats i Verköhamnen i Karlskrona.

I klippet ovan kan du se isbrytaren Atle på plats i Karlskrona och följa med in i fartyget.

Allmänheten bjuds ombord på Atle under fartygets besök i hamnarna. På tisdagen var fartyget på plats i Karlskrona och många tog sig en titt ombord. Foto: Michelle Hallberg/SVT

Atle – specialbygd för att klara isarna i Bottniska viken

Visa
  • Statsisbrytaren Atle stod klar 1974 och var därmed först av isbrytarna i Atleklassen, där även Frej, Ymer samt de finska isbrytarna Urho och Sisu ingår.
  • Atle är byggd för att assistera handelssjöfarten i alla förekommande isar i Östersjön och i Bottniska viken och har under åren visat sig vara mycket väl anpassad för detta syfte.
  • Under issäsongen assisterar Atle handelssjöfarten till och från hamnar längs med Bottniska viken i både Sverige och Finland.

Mer fakta:

  • Längd: 109,5 meter
  • Bredd: 23,8 meter
  • Djupgående: 8,30 meter
  • Deplacement: 7800 ton
  • Isbrytarkapacitet: 1,2 meter jämn is i tre knops fart.

Källa: Sjöfartsverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer