I ett nytt projekt satsas på utökad kollektivtrafik på landsbygden i Ronneby. Foto: SVT

Nu kan Ronnebyborna boka sin egen buss

Publicerad

– Vi har alltid kunnat ta oss till någonting men inte kunnat komma hem igen, säger Ellinor Andersson som bor utanför Backaryd. Hon är en av dem som har kämpat för en utökad kollektivtrafik på landsbygden i Ronneby – och i veckan började bussarna rulla.

Att planera för kolletivtrafik som passar så många som möjligt på landsbygden är en utmaning. Men under en två-årsperiod kommer en utökad kollektivtrafik på landsbygden i Ronneby att testas, något som kommunen och Blekingetrafiken hoppas ska få fler att välja bussen framför bilen. 

– På landsbygden är det färre och färre som åker. Det är också svårare att planera kollektivtrafik på landsbygden eftersom folk har olika behov när det gäller arbetstider och fritidsaktiviteter, säger Per Welander, trafikchef på Blekingetrafiken.

Ellinor Andersson, ordförande i Backaryd samhällsförening är en av dem som har engagerat sig och arbetat fram förslag på hur den utökade kollektivtrafiken skulle se ut.

– Det betyder mycket. Vi som bor på landsbygden är vana vid att ta bilen dit vi ska men att till exempel kunna stanna kvar med sina arbetskamrater en fredagkväll på en afterwork och åka buss hem är helt fantastiskt, säger hon.

Inför anropsstyrd trafik

Det är bland annat Järnavik, Bräkne-Hoby, Hallabro, Backaryd, Belganet och Eringsboda som berörs av de nya turerna. Fler kvälls- och helgturer har införts, samt en utökad öppen närtrafik som kan beställas av resenärer som ska resa till eller från platser som inte har någon kollektivtrafik.

Det införs också anropsstyrd trafik mellan Eringsboda och Ronneby, där turen körs när någon har ringt och förbokat. Även vid evenemang som Skärgårdsfesten och Tosia Bonnadagen införs bussar till bland annat Eringsboda.

Viktig för företagare

Ebon Kaisajuntti, som är landsbygdsutvecklare i Ronneby kommun, menar att kollektivtrafiken blir viktig för ungdomar på landsbygden som vill ta sig till och från Ronneby centrum.

– Det betyder också mycket för företag på landsbygden som har anställda som ska kunna ta sig till jobbet, säger Ebon Kaisajuntti, landsbygdsutvecklare i Ronneby kommun.

Den utökade kollektivtrafiken kostar 240 000 kronor per år och finansieras med ett statsbidrag som kommunen har fått.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.