Emma Nilsson, kommunikatör Cimon, Tomislav Lendic, projektledare Länsförsäkringar Blekinge, Alexander Hansson, kontorschef Consid, Annica Hammar, näringslivskoordinator Karlshamns kommun, Lotta Johansson, projektledare Netport, Peter Mattisson, vd Cimon, Matthias Wijk, näringslivschef Karlshamn kommun Foto: Privat

Nya kampanjen: ”Får Karlshamn chans på dig?”

Publicerad

Med kampanjen ”Karlshamn frågar chans” hoppas kommunen och näringslivet locka tillbaka utflyttade Karlshamnsbor.

– Många som bor i större städer har svårt att få livspusslet att gå ihop. Då är barndomsstaden en stark kandidat, säger Lotta Johansson, projektutvecklare på Netport Science Park.

”Får Karlshamn chans på dig?” är frågan som ska besvaras av den som besöker websajten karlshamnfragarchans.nu.

Där kan man antingen själv svara ja, eller tipsa om någon annan som skulle kunna tänkas vara intresserad.

Karlshamn

– Det kan handla om barnbarn, syskon eller tonårsförälskelsen som har flytta ut. Namnen läggs i en databas, och vi hör av oss med frågor, säger Lotta Johansson.

De utflyttade Karlshamnsborna får sedan ett skräddarsytt paket med förslag på hur de kan leva, arbeta och bo i staden.

Hemvändarträff

Under nästa års Östersjöfestival hålls en hemvändarträff där personerna får möjlighet att träffa arbetsgivare och föreningar som skulle kunna passa dem.

Kampanjen, som pågår till 2020, är ett samarbete mellan Karlshamns kommun, Netport Science Park, Länsförsäkringar Blekinge, Consid och Cimon.

– Talangattraktion är en utmaning för många företag. Jag hoppas att vi på det här sättet innan sommaren kan få kontakt med åtminstone 100 personer som är intresserade av att flytta hem, säger Lotta Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Karlshamn

Mer i ämnet