Foto: TT

Motstridiga vittnesmål om incidenten i Verköhamnen

Uppdaterad
Publicerad

Vittnesmålen går isär om incidenten i Verköhamnen i Karlskrona som inledningsvis beskrivits som en sammanstötning mellan en passagerarfärja och ett arbetsfartyg.

– Högst sannolikt beror olyckan på ett tekniskt fel i ett av fartygen, säger Kent Hoff, insatsledare räddningstjänsten Östra Blekinge.

Statens haverikommission kommer att utreda vad som hänt.

Enligt de initiala uppgifterna inträffade en lätt kollision då Stena Lines Polenfärja Stena Spirit körde in i det norska arbetsfartyget NKT Victoria nära kajen. Men bilden av vad som hänt är inte entydig.

-Stena Line säger att de inte är säkra på om det varit en kollision och Victoria säger att det har varit en. Stena trodde att de hade kört på en boj och inte själva båten, men det får utredas, säger Marilyn Tamminen, ledningscentralsoperatör vid Kustbevakningen.

Att de båda fartyget kommit nära varandra berodde högst sannolikt på ett maskinfel i en hjälpmotor i kombination med hård vind, uppger Kent Hoff vid räddningstjänsten i östra Blekinge.

– Nått av fartygen fick försämrad manöverförmåga på grund av ett fel i en bogpropeller, som används för att förflytta fartyget i sidled.

Inga personskador har rapporterats.

Räddningstjänsten skickade personal både från sjösidan och från land.

– Vi behövde aldrig göra någon aktiv insats. Så stora fartyg ska inte gå så nära varandra, säger Kent Hoff.

Ett vittne ombord på Polenfärjan säger till Aftonbladet att en av båtarna ska ha gått på grund.

– Man kände rejält att den gick på grund, det var en smäll. Det blev lite slagsida och sen försvann strömmen i hela båten, säger personen till tidningen.

Kollisionen skedde när Polenfärjan Stena Spirit var på väg att lägga till i Verköhamnen. Räddningstjänsten skickade en styrka till platsen. Foto: Magnus Arwidson

Efter omkring en halvtimme drog Räddningstjänsten tillbaka sina styrkor från platsen.

– Vi hade en brandklippare på plats i sjön, och en brandbil på land men de är på väg hem. Det är en enhet kvar från Kustbevakningen där och tar upplysningar. Följderna bedöms som små, säger Kent Hoff, på räddningstjänsten.

Det norskregistrerade fartyget hör till kabeltillverkaren NKT. Enligt personer på plats är det för tidigt att säga hur skadat kabelfartyget är, men att dykare ska skickas ner i vattnet för att undersöka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.