För att få tillräckligt med flygtimmar får nu helikopterbesättningarna i Luleå fler timmar i simulator, flyga mer med andra helikoptermodeller och de skickas även till Ronneby för att flyga helikopter 14 skarpt. Foto: SVT

Reservdelsbrist stoppar försvarshelikoptrar

Uppdaterad
Publicerad

Försvarsmakten har återigen problem med sin nya helikopter 14. De nio helikoptrar av modellen som stationerats i Norrbotten har bara kunnat flygas hälften av den planerade tiden i år. Orsaken är framför allt bristen på reservdelar.

– Problemet är inte brist på pengar för att köpa reservdelar, utan att tillverkaren inte får fram reservdelar i tillräckligt stor utsträckning, säger Lars Jansson, kommunikationschef på Försvarsmaktens helikopterflottilj, till TT.

Flottiljen ansvarar för försvarets helikopterverksamhet i Linköping, Luleå och Ronneby. I Luleå har nio av de nya helikoptrarna stationerats, men bara hälften av det planerade flygandet har kunnat genomföras i år.

”I hela världen”

I den mån reservdelar funnits har Försvarsmakten prioriterat skvadronen i Ronneby. Den har en variant av helikopter 14 för sjöoperativ verksamhet, bland annat med den u-båtsjaktförmåga som är på väg att byggas upp.

I Ronneby, som också har nio stationerade helikopter 14, har i princip samtliga planerade flygtimmar kunnat genomföras, när exempelvis sådant som olämpligt väder räknats bort, säger Jansson.

Mellan tio och 15 länder runt om i världen har köpt den modell som i Sverige kallas helikopter 14. Och de svenska reservdelsproblemen är inte unika, enligt Jansson.

Skickas till Ronneby

Även brist på tekniker spelar in för Försvarsmakten. Men enligt Jansson är den bristen generell och gäller inte bara helikopter 14.

För att få tillräckligt med flygtimmar får nu helikopterbesättningarna i Luleå fler timmar i simulator, flyga mer med andra helikoptermodeller och de skickas även till Ronneby för att flyga helikopter 14 skarpt.

– Vi får skicka runt personalen mer, säger Jansson.

Helikopter 14 beställdes i slutet av 1990-talet av den europeiska koncernen NHI. Men leveranserna blev nästan tio år försenade och driftskostnaderna har visat sig vara väldigt höga.

Försvarsmakten har fått sina 18 exemplar av helikopter 14, men först om två år beräknas alla ha modifierats enligt kravspecifikationerna.

Helikopter 14

Det europeiska samarbetet bakom helikopter 14 är världens första serieproducerade helikopter med ett helt elektroniskt styrsystem. Styrsystemet består av två digitala och två analoga datorer som hela tiden gör oberoende beräkningar och ignorerar resultat som inte stämmer med ”majoritetens” åsikt. Enligt Försvarsmaktens hemsida ska detta minimera risken för att styrsystemet slås ut på grund av datorhaveri.

Maxhastighet: 320 kilometer i timmen

Marschhastighet: 290 kilometer i timmen

Max flygtid: 3,5 timmar

Motor: 2 stycken RTM322

Hjälpaggregat: 1 stycken APU

Passagerare: Upp till 20 sittande eller 10 soldater med utrustning

Max startvikt: 11 000 kilo

Tomvikt: 6 600–7 900 kilo

Källa: Försvarsmakten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.