Det har varit en tuff vår för flygplatsen utanför Ronneby. Sen april har det inte lyft några plan, då SAS la ner sin flyglinje från Ronneby till Arlanda. Sen innan hade redan flygbolaget BRA lämnat Kallinge.
– Det har varit tyst, tomt och trist, säger flygstationschef Arri Kallonen.
Trots att bolaget Air Leap har flugit Ronneby-Bromma sen mitten av juni, visar Swedavias flygstatistik bittra siffror.
Ronneby har tappat 97 procent av sina passagerare i juli månad, jämfört med samma period förra året. Totalt handlar det om 324 resenärer, trots lättade reserestriktioner.
– Totalt sett en jättenedgång, naturligtvis. Nästintill 100 procent av vår business har försvunnit, säger Kallonen.
Minst två flygbolag till hösten
Ljuset är knappt en vecka bort. Den 24 augusti är planen att både Air Leap och SAS ska flyga dagliga turer till Bromma respektive Arlanda.
– Det känns bra, och vi kommer då att gå från det extrema permitteringsläget till ett något lägre permitteringsuttag, säger Arri Kallonen.
Tanken var Air Leaps linje till hösten skulle gå från Ronneby genom Kalmar och sedan till Bromma. Premiärturen flyttades fram under sommaren men enligt bolagets marknadschef är det inte längre aktuellt att mellanlanda i Kalmar.
– Vi ser det inte som en attraktiv lösning och vi har inte fått något direkt gensvar från Kalmar. Därför beslutade vi att köra direktturer mellan Ronneby och Bromma, säger Emelie Ahlin.