Så ökar trycket hos SOS på nyårsafton

Uppdaterad
Publicerad

Dubbelt så många samtal om allvarliga skador, fylla och bråk – nyår närmar sig med stormsteg och SOS Alarm gör sig redo för årets intensivaste natt.

Larmoperatören kommer tredubbla sin personal inför årets sista natt.

– Under timmarna efter tolvslaget fördubblas antalet samtal jämfört med en vanlig natt, säger Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS.

Nära 10 500 samtal inkom till SOS Alarm nyårsafton förra året – från klockan 18 fram till klockan 6 morgonen därpå. En vanlig natt ringer det bara hälften så mycket.

Orsaken? Alkohol – och konsekvenser av det, konstaterar Hummerdal.

Var fjärde samtal

Det absolut viktigaste är att de samtal som rings är nödvändiga. Ingen ska tveka att ringa när man är i nöd, uppmanar Hummerdal. Men visst förekommer även felringningar som tar tid och kraft från SOS, säger hon.

– Ungefär var fjärde samtal är ett samtal som inte skulle ha ringts till oss.

Det handlar om allt från fickringningar till att uppringaren egentligen skulle ringa 1177. Eller helt andra saker som inte hör hemma på SOS.

– Det kan handla om att man vill ha skjuts av ambulansen, att man tappat bort sin plånbok. Vi har fått in samtal där man frågar om ambulansen kan tänka sig att hjälpa till och köpa en cigarett till exempel.

Så många larm fick SOS Alarm under 2018

Blekinge: 161 183

Dalarna: 278 127

Gotland: 40 19

Gävleborg: 271 145

Halland: 285 154

Jämtland: 171 54

Jönköping: 342 150

Kalmar: 194 107

Kronoberg: 166 82

Norrbotten: 292 118

Skåne: 1 412 672

Stockholm: 2 309 1 161

Södermanland: 339 135

Uppsala: 286 139

Värmland: 276 123

Västerbotten: 227 104

Västernorrland: 240 110

Västmanland: 290 140

Västra Götaland: 1 898 799

Örebro: 252 132

Östergötland: 520 211

Nummerlöst: 94 74

Övrigt Ej Län: 103 84

Källa: SOS Alarm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.