Flera allvarliga brister inom Karlskrona kommuns lönehantering har nu lyfts fram i ljuset. Det har funnits bristande kontroll och tillsyn, vilket har lett till allvarliga och kostsamma felutbetalningar.
Bland annat har ett antal tidigare anställda i kommunen fortsatt att få lön – trots att de har sagt upp sig. Det har kunnat ske då kommunens löneavdelning aldrig fått information från cheferna om att personerna slutat.
– Om uppgifterna stämmer är det såklart väldigt allvarligt, men vi har inte fått ta del av revisionsrapporten ännu och kan därför inte kommentera den, säger Carl-Martin Lanér, kommundirektör.
Det enda sättet det har uppmärksammats på är när de före detta anställda hört av sig till kommunen om de felaktiga utbetalningarna – något annat sätt att identifiera felutbetalningarna finns inte, enligt den revisionsrapport som offentliggörs i dagarna.
Samtliga som kommunen känner till har fått felaktigt utbetalda löner har betalat tillbaka beloppet. Det framgår dock inte hur stort mörkertalet kan vara.
LÄS MER: Omfattande lönekaos avslöjat – kostar skattebetalarna miljoner