Den allra första Blekingesändningen gick ut den 25 februari 2008. Premiärsändningen första inslag handlade just om det nya nyhetsprogrammet, där flera publikröster fick ge sin syn på satsningen. Men att Blekinge skulle få ett eget nyhetsprogram som en del i den stora SVT-familjen var långt ifrån självklart. När frågan om att utöka de lokala stationerna diskuterades hösten 2007 fanns Blekinge inte med som edition.
– Men eftersom vi samtidigt skulle gå ner i sändningstid argumenterade jag för att vi skulle kunna renodla Sydnytt med nyheter från Skåne om bara Blekinge fick ett eget program. Och det argumentet lyssnade dåvarande vd:n Eva Hamilton på, säger Per Lärka, som var redaktionschef och ansvarig utgivare för Sydnytt och Blekingenytt.
En nöjd publik
Beslutet visade sig vara ett lyckodrag för SVT. På bara ett halvår gick tv-publiken i Blekinge från att vara landets minst belåtna till att ligga i topp i nöjdhetsligan.
– Den förändringen skedde väldigt snabbt. En förklaring var förstås att Blekingeredaktionen kunde vara både nyhetsledande och bjuda på riktigt starka bildreportage, säger Per Lärka.
Hittat en tydlig profil
För SVT:s räkning hade Peter Kullring under 21 år fungerat som ensamredaktör i Blekinge. Plötsligt fick han kollegor – och ett eget program att fylla.
– Den första tiden var stressig. Vi jobbade från dag till dag utan struktur och planering. Dessutom skedde det här mitt under den pågående bevakningen av Rödebydramat, så det dominerade ju sändningarna i början.
Efter en tid hittade programmet en tydligare profil, enligt Peter Kullring.
– Vi gjorde reportage som stack ut och uppfattades nog som lite fräckare än andra nyhetsprogram i SVT. Samtidigt gjordes det mycket bra journalistik och jag avslöjade bland annat världsnyheten att Volvo skulle säljas till Kina.