Erik Helgesson, Hamnarbetarförbundet. Foto: Göteborgs hamn/Hamnarbetarförbundet

Tonen skruvas upp i hamnkonflikten

Publicerad

Hamnarbetarstrejken fortsätter och ännu ser det inte ut som om något avtal är på gång. Parterna har olika uppfattningar om konflikten och båda menar att det är den andra parten som sagt nej till deras förslag.

Hamnarbetarförbundet är fortfarande inte nöjda med det förslag på avtal som getts och fackförbundet har varslat om ny strejk i bland annat Karlshamns hamn.

Vad exakt är det ni vill ha?

Hamnkonflikten

– Vi vill ha ett exakt likalydande avtal som det som redan finns mellan Transport och Sveriges Hamnar, och vårt avtal kommer då bli ett så kallat andrahandsavtal. Alltså, om det kommer i strid med Transports avtal så kommer det inte  att tillämpas, Erik Helgesson, Hamnarbetarförbundet.

Detta menar Transportföretagen är vad som erbjudits till Hamnarbetarförbundet.

– Varför har vi då en konflikt? För det har vi accepterat. Medlarnas förslag till lösning innebär exakt det; att vi skulle ingå ett likalydande kollektivavtal som ett andrahandsavtal, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen.

”Är en bluff”

Detta håller inte Hamnarbetarförbundet med om.

Det här menar ju arbetsgivaren att de har erbjudit er, men att ni inte är nöjda med det?

– Men det är ju bluff! Och det går att läsa sig till. Det Mattias Dahl påstår att de erbjudit oss, det är inte sant. Vi  har erbjudit dem det som de säger och de har tackat nej och svarat med en kravlista om att vi ska avsäga oss olika rättigheter, som enligt lag och praxis följer med ett andrahandsavtal, Erik Helgesson,

Kan ni backa längre i era krav?

– Vi har lagt oss på lagens miniminivå. Det finns inget mer vi kan göra, annat än att avsäga oss de rättigheter som följer enligt lagstiftningen.

Transportföretagens VD säger att det är oklart vad ni kräver, att det skiftar från dag till dag?

– Vi har inte ändrat oss någonting överhuvudtaget, och det finns det skriftlig dokumentation som visar. Vi vill ha ett likalydande avtal som det som redan finns mellan Transport och Sveriges Hamnar, och eftersom Transports avtal ingicks först får vårt en svagare rättslig ställning enligt praxis, säger Erik Helgesson, Hamnarbetarförbundet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hamnkonflikten

Mer i ämnet