Tåget kör från centralstationen i Karlskrona mot Verkö – för att lasta virke. Foto: SVT

Prislappen för varje transport till Verkö: Sju miljoner

Publicerad

När Verköbanan rustades upp och återinvigdes 2014 var visionen att den skulle trafikeras av godståg och minska behovet av lastbilar. Fem år senare så har bara tio tågturer gjorts, till en kostnad på sju miljoner per resa.

Bengt Lingman, vd för Kruthusen, är även projektledare för utvecklingen av Verkö och hamnen. Han säger att investeringen var viktig.

– Den är en del i en större investering kallad Motorways of the sea, som inkluderar upprustning av kust-till-kustbanan och elektrifiering av Emmabodabanan. På sikt kommer den vara värd pengarna. Hade vi inte lagt de pengarna så hade vi inte fått elektrifieringen av Emmabodabanan.

Karlskrona

Satsade 70 miljoner

Karlskrona kommun lade 60 miljoner kronor, plus 10 miljoner kronor i EU-medel, på att rusta upp Verköbanan. Järnvägen skulle trafikeras av tåg som skulle frakta gods ut från Karlskronas hamn till resten av Sverige. Men så blev det inte. Det är helt enkelt för billigt att välja lastbilstransporter.

– Vi trodde att trafiken skulle komma igång snabbare, men såna här saker tar tid. Lastbilstransporterna är billiga på grund av låga bränslekostnader och låga löner för chaufförerna, säger Bengt Lingman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Karlskrona

Mer i ämnet