Bengt Lingman, vd för Kruthusen, är även projektledare för utvecklingen av Verkö och hamnen. Han säger att investeringen var viktig.
– Den är en del i en större investering kallad Motorways of the sea, som inkluderar upprustning av kust-till-kustbanan och elektrifiering av Emmabodabanan. På sikt kommer den vara värd pengarna. Hade vi inte lagt de pengarna så hade vi inte fått elektrifieringen av Emmabodabanan.
Satsade 70 miljoner
Karlskrona kommun lade 60 miljoner kronor, plus 10 miljoner kronor i EU-medel, på att rusta upp Verköbanan. Järnvägen skulle trafikeras av tåg som skulle frakta gods ut från Karlskronas hamn till resten av Sverige. Men så blev det inte. Det är helt enkelt för billigt att välja lastbilstransporter.
– Vi trodde att trafiken skulle komma igång snabbare, men såna här saker tar tid. Lastbilstransporterna är billiga på grund av låga bränslekostnader och låga löner för chaufförerna, säger Bengt Lingman.