Ulf Israelsson, kommunchef i Rättvik förklarar varför de inte själva satsar på att ha en konsumentvägledare. Foto: SVT/Patrik Lundin/TT

Allt fler kommuner väljer bort konsumentvägledare

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler kommuner saknar konsumentvägledare. Johan Seger, enhetschef på Konsumentverket, ser trenden över hela landet.

– Sedan 2015 har antalet kommuner minskat varje år. I dag är det 67 lokalkontor färre jämfört med 2015, säger han.

När konsumentvägledarna försvinner får konsumenterna istället vända sig till Konsumentverkets digitala funktion ”Hallå konsument” när de till exempel får problem med någon vara de köpt.

I Dalarna har Mora, Orsa och Rättviks kommuner haft en gemensam konsumentvägledare sedan 2004. Men från och med den 1 juli erbjuder de inte längre denna tjänst då tjänstemannen gick i pension. För Rättviks del handlar det om en ren ekonomisk fråga varför de inte valt att fortsätta med konsumentvägledning.

– Det har diskuterats internt när olika besparingskrav kommit om man ska satsa på detta. Med hänvisning till ekonomin är det här inget som vi bedömt att vi ska satsa på, säger Ulf Israelsson, kommunchef.

I klippet ovan: Hör kommunchefen berätta mer om grunderna till beslutet.

Så var chatten om konsumentdjungeln

Pinnat inlägg

Stort tack för engagemanget! Om ni har något nyhetstips kring ämnet konsumentvägledning eller om något annat - hör av er till oss på dalarna@svt.se

PO Eliasson • Vad skall jag slå för nummer om jag behöver hjälp med konsumentrådgivning nu när jag inte kan ringa min kommun ?

Hej PO. Du når Konsumentverkets digitala tjänst "Hallå konsument" på telefonnummer 0771-525 525 varje vardag mellan klockan 09- 15:00.

Mvh/ Aleksandra Stålfors, reporter SVT Dalarna

Niclas Sturesson • §20A KKL. Täckningsköp, Häva, Förlängd ångerrätt, Omleverans.
Reklamera till Kreditgivaren enligt §29 Kkrl.
Konsumentvägledningen-Budget skuldrådgivningen-Försörjningsstöd dessa hänger ihop dvs Konsumentvägledaren kan stoppa problemen längre fram och kostnader för kommunen i förlängningen. Om alla visste vilken hjälp de kunde få av en duktig lokal Konsumentvägledning så skulle det vara kö dit. Kunskapen om Konsumentjuridik är låg hos gemene man samt kommunalchefer.

elsa magnuson • Vi hyrde en sommarstuga som hade flera fel. Bl a så funkade inte tv:n och inte dammsugaren. Det andra utlovade sovrummet var låst. När vi skulle städa ut oss hittade vi illaluktande skräp innanför soporna. Vi kontaktade Konsumentverket, som rådde oss att bara betala hälften av den begärda summan. Det gjorde vi och ägarna blev jättearga. Vi hänvisade till Konsumentverket och då gav ägarna upp. Jag tror att ägarna inte vill att det ska komma ut att vi såg flera brister i stugan.

Jörgen • Det talas om att det inte är lagstadgad verksamhet, men hur förhåller de sig till just lagstadgad verksamhet, så som barnomsorg, äldrevård samt hemtjänst? Man kan inte plocka russinen ur kakan hur som helst.

Malin • Hallå Konsument är bra för dem som har generella frågor och kan chatta eller ringa in för att beskriva sitt problem. Men behöver du personlig hjälp med att kontakta företaget, medla i en tvist eller gå igenom ett avtal, så finns den hjälpen hos kommunala konsumentrådgivare. Denna hjälp kan du tyvärr inte få av Hallå konsument, och inte heller längre i vissa delar av Dalarna..

Olle • Sverige kommer förändras från grunden, detta är inte det sista som kommer läggas ner. Detta är bara början money money. Olle 74 år

Ellen L • Det mesta går väl att lösa på telefon eller via konsumentverkets hemsida? Jag hade problem med hantverkare som misslyckades med att renovera mitt badrum. Jag fick utmärkt hjälp av konsumentvägledaren som på telefon förklarade mina rättigheter och lotsade mig vidare till badrumsmakarnas egen branschorganisation. Jag kunde därefter lägga fram svart på vitt för företaget vad som gällde: Gör om gör rätt! Det gjorde de också. Om konsumentvägledaren jag pratade med i telefon satt på plats i Rättvik eller på konsumentverket i Stockholm spelar ingen roll.

Jimmy • Säljaren har i vissa fall en informationsplikt och är inte plikten uppfylld kan köpet i många fall hävas. Jag fick själv hjälpa en äldre släkting att häva en bredbandstjänst när säljaren inte hade upplyst om att en viss hastighet var nödvändig. Kundtjänsten hade så klart ingen befogenhet men när vi gick till ARN tillmötesgick säljaren oss på alla punkter. Spara kvitton och spela in telefonsamtalen!

Persson • Klart man har blivit lurad på nätet. Sen kväll, trött, behövde en bok som var mycket svår att få tag på. Hittade en annons på Blocket, betalade - och det kom ingen bok. Det handlade inte om mycket pengar, men: många bäckar små för "säljaren". Efter grundlig koll såg jag att den person var anmäld flera ggr för bedrägerier. Det här är väl det typiska: man gör lätt dumheter när man är trött, ouppmärksam eller har för bråttom.

Många klarar av att söka information och hjälp på nätet, men ensam är inte stark och ibland är en kunnig person viktig att prata med när man ska fundera på hur man går vidare, oavsett om man är osäker inför ett avtal eller känner sig lurad.

Två bra länkar, den ena när det gäller dina pengar, och den andra när det gäller mobil kommunikation:

https://www.konsumenternas.se/

https://telekomradgivarna.se/

Lotten • Kolla noga upp företaget när du handlar på nätet. Jag har varit med om att beställa bra produkter på nätet som visar sig vara fejkade dåliga kopior när de väl levererats. Avsändaren är en obegriplig adress i Kina istället för det företag som jag trodde jag handlade av. Vart vänder man sig då? Tveksam om konsumentvägledaren kunnat hjälpa mig.

Konsumentvägledning eller ej – så ser det ut i varje dalakommun

Avesta: JA

Borlänge: JA

Säter: JA(I samarbetet med Hedemora)

Hedemora: JA (i samarbetet med Säter)

Ludvika: NEJ

Smedjebacken: JA

Falun: JA

Rättvik: NEJ

Mora: NEJ

Orsa: NEJ

Leksand: JA (kundtjänst)

Malung/Sälen: JA

Älvdalen: NEJ

Rättvik: NEJ

Gagnef: JA (i samarbete med Säter)

Vansbro: JA

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.