Trafikpolis Johan Alm berättar hur regelbrytande utländska förare påverkar marknaden, och hur de påverkas själva av att jobba under svåra förhållanden. Foto: Anders Hansson/SVT

Allt fler utländska förare bryter mot körreglerna inom Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Varje höst håller polisen en kampanjvecka då man särskilt fokuserar på den tunga trafiken. I år tittade man särskilt på cabotagetransporter, och grep två förare som brutit mot reglerna.

– De sitter nu antingen i vår arrest eller är på väg till sina hemländer, säger Johan Alm på Dalapolisens trafikavdelning.

En straffavgift på 40.000 kronor väntar nu åkerierna som förarna arbetat för, och enligt Johan Alm, gruppchef för trafikpolisen, ökar brotten mot cabotagereglerna för varje år.

I klippet ovan berättar Johan Alm om hur utländska förare påverkar marknaden och vilka förhållanden de jobbar under.

Cabotage

• Cabotage innebär att utländska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land.

• Bryter företaget mot regelverket, handlar det om olaga cabotage och innebär i normalfallet en sanktionsavgift.

• Det fastställda beloppet för sanktionsavgiften är 40 000 kronor.

Antal ärenden olaga cabotage:

2016: 61

2017: 65

2018: 221

2019: 238

2020: 190 (tom sista september)

Källa: Polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.