Besök på gruvan i Garpenberg ska locka fler elever till jobb inom gruvindustrin

Uppdaterad
Publicerad

Ett 40-tal studie- och yrkesvägledare som jobbar inom Arbetsmarknadskunskap i olika skolor i länet, besökte under måndagen gruvan i Garpenberg i Hedemora – en av världens modernaste gruvor. De fick möjligheten att få insikt i hur verksamheten ser ut för att kunna förmedla bilden till sina studenter.

– I Sverige har vi idag 8739 yrken och det ökar hela tiden men när man går i årskurs åtta så kan man bara 25 till 30 stycken och det där blir ett problem för då ska man välja till gymnasiet. Och vill att jättegärna att våra elever på skolorna ska ha möjlighet att göra medvetna studie och yrkesval, säger Ingrid Saksvik, som är projektledare för Arbetsmarknadskunskap och fortsätter:

– Dalarnas studie- och yrkesvägledare är nyckelpersoner när det kommer till att ge elever möjlighet till medvetna studie- och yrkesval.

Projekt ska öka intresse för yrkesprogrammen

Allt fler unga i Sverige väljer teoretiska och studieförberedande program istället för yrkesprogram på gymnasiet, vilka successivt har förlorat i attraktionskraft. Utvecklingen skapar problem för många näringar som är beroende av att rekrytera modern yrkeskompetens för att utveckla verksamheten och ersätta pensionsavgångar. SYV-dagen i Garpenberg arrangeras som ett samarbete mellan projektet RockCamp och Arbetsmarknadskunskap.

Hur är det att jobba i en gruvverksamhet idag?

– Vi jobbar jättemycket med automation och digitalisering, säger Jenny Gotthardsson som är områdeschef för Bolidens zink-silvergruva i Garpenberg.  

Hör henne berätta mer om hur gruvarbetet kan se ut i nutid, i klippet ovan.

Det här är RockCamp och Arbetsmarknadskunskap

Arbetsmarknadskunskap är ett koncept som finansieras av offentliga och privata arbetsgivare i åtta regioner med sammanlagt ett 60-tal kommuner runtom i Sverige. Syftet är att förbättra attraktionen och kvaliteten på yrkesutbildningar.

Syftet med Arbetsmarknadskunskap är att skapa en större förståelse hos unga, att få dem att tänka till och göra medvetna studie- och yrkesval.

Källa: Arbetsmarknadskunskap

Rock Camp är ett projekt som drivs av Hedemora Näringsliv med syftet att förbättra attraktionen och kvaliteten på yrkesutbildningarna med inriktning berg så att de motsvarar branschens behov och efterfrågan samt att underlätta ungdomarnas etablering på arbetsmarknaden.

Källa: Hedemora Näringsliv

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.