Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Arvid Runéus berättar att Oppigårds tvingats ställa om på grund av burkbristen. Foto: Martin Wik

Efterfrågan på aluminiumburkar har ökat – tvingar bryggeri i Dalarna att tänka om

Uppdaterad
Publicerad

När nattklubbar och krogar hållit stängt under pandemin har alkoholförtäringen hemma ökat. Detta har gjort att efterfrågan på aluminiumburkar ökat kraftigt och att en brist på burkar uppstått. Det märker lokala bryggerier av i Dalarna som nu tvingats tänka om.

Efterfrågan på burkar är något som bryggerier runtom i världen har svårt att möta, menar Erika Danckwardt-Lillieström, vice vd på Sveriges bryggerier.

– Volymerna har helt enkelt förflyttat sig och då bytt förpackning. Detta är ett globalt problem, säger hon.

Lokalt bryggeri drabbas

Ett av alla bryggerier som drabbats av burkbristen är Oppigårds utanför Hedemora.

– Det tog flera månader in i pandemin innan man insåg på vad som höll på att hända. Vi har haft utmaningar med att möta efterfrågan. Men det har ändå gått relativt bra, vi har fått tänka om, säger bryggeriets vd Arvid Runéus och tillägger:

– Sen ska jag vara ärlig och säga att i rena siffror har den här förskjutningen från konsumtion av alkohol på nattklubbar till Systembolaget varit bra för oss. I rena siffror har vår försäljning gått upp.

Arvid Runéus från bryggeriet berättar vad de behöver göra och hur deras ekonomiska framtid ser ut om burkkrisen fortsätter i klippet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Coronaviruset i Dalarna

Mer i ämnet