Vad händer när busschauffören trycker gasen i botten? Starta videoklippet för att se när vår reporter Anders följer med på en tur. Foto: Niklas Hermansson, SVT

Så funkar geofencing – åk med på en busstur

Publicerad

Geofencing är ett system som bygger på GPS-teknik och som snart kan återfinnas i både bussar och till exempel lastbilar.

De bussar som utrustats med systemet i Falun-Borlängeområdet kan programmeras så att bussens hastighet begränsas på vissa sträckor.

Gångfartsområdet på Svärdsjögatan vid högskolan i Falun är till exempel begränsat till 7 km/h och Paradgatan i Borlänge är begränsad till 30 km/h vid Tunets skola.

När bussen kommer till de inprogrammerade sträckorna så sänks hastigheten automatiskt och föraren kan inte koppla ur systemet.

Kan förhindra olyckor och terror

Höga bussar och låga broar är en olycklig kombination som har kostat människoliv. Med en programmering av de låga broarnas positioner och genom att sätta hastigheten där till noll kan sådana olyckor undvikas.

Olyckan i mars i år med en gasbuss i Stockholm som försökte köra in i en låg tunnel trots att bussen var för hög är ett exempel på en olycka som kunde hindrats med tekniken.

Även lastbilar kan komma att få det här systemet vilket kan förhindra att långtradare och höga lastbilar kör i låga broar eller används vid terrorattentat.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer