Foto: TT

Inga personuppgifter från Dalarna röjdes i 1177-läckan

Uppdaterad
Publicerad

Det står nu klart att inga personuppgifter från Dalarna har röjts i läckan gällande telefonrådgivningen 1177.

– Det är en lättnad. Men det inträffade är djupt beklagligt och ska inte få inträffa, säger Ann-Catrin Sterner, verksamhetsledare för telefonrådgivningen 1177 Dalarna, i ett pressmeddelande.

Det var under måndagen den 18februari som en säkerhetslucka hios en underleverantör till Medhelp upptöcktes. Samtal som ringts in till 1177 har legat utan säkerhetsskydd som ljudfiler på en webbserver, vilket uppdagades av Computer Sweden.

Region Dalarna använder ett annat telefonisystem som inte berörs av läckan, däremot har regionen under totalt tre sommarmånader mellan 2015 och 2017 upphandlat tjänsten av Medhelp för att täcka upp under semesterperioden.

55 samtal laddades ner

Servern där samtalen lagrats är nu avstängd och inte längre åtkomlig. 55 samtal från den aktuella webbservern har laddats ner från sju olika IP-adresser, men ingen av dessa samtal kommer från Dalarna.

– Dalarna använder Ineras telefonisystem, det är tryggt att ringa 1177 Vårdguiden Dalarna. Vi har inte använt Medhelp sedan sommaren 2017 och har inte för avsikt att behöva upphandla tjänster av annan aktör något mer nu när vi har utökad samverkan, säger Ann-Catrin Sterner.

Region Dalarna har gjort en anmälan om personuppgiftsincident till Datainspektionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.