Det var under måndagen den 18februari som en säkerhetslucka hios en underleverantör till Medhelp upptöcktes. Samtal som ringts in till 1177 har legat utan säkerhetsskydd som ljudfiler på en webbserver, vilket uppdagades av Computer Sweden.
Region Dalarna använder ett annat telefonisystem som inte berörs av läckan, däremot har regionen under totalt tre sommarmånader mellan 2015 och 2017 upphandlat tjänsten av Medhelp för att täcka upp under semesterperioden.
55 samtal laddades ner
Servern där samtalen lagrats är nu avstängd och inte längre åtkomlig. 55 samtal från den aktuella webbservern har laddats ner från sju olika IP-adresser, men ingen av dessa samtal kommer från Dalarna.
– Dalarna använder Ineras telefonisystem, det är tryggt att ringa 1177 Vårdguiden Dalarna. Vi har inte använt Medhelp sedan sommaren 2017 och har inte för avsikt att behöva upphandla tjänster av annan aktör något mer nu när vi har utökad samverkan, säger Ann-Catrin Sterner.
Region Dalarna har gjort en anmälan om personuppgiftsincident till Datainspektionen.