Jesper Karlsson startade företaget 2020. Han har hittills sålt runt 7000 dockor, framför allt inom Norden men får allt fler kunder i Europa. I år räknar han med att trippla försäljningen jämfört med 2024.
– Det är främst medelålders män som köper men vi har kunder från 20 år och uppåt.
Det ökande intresset tror han bland annat beror på att dockorna blivit mer verklighetstrogna och på bristen på sexleksaker för män.
– Generellt tror jag inte att det går att göra lika roliga sexleksaker för män som till kvinnor utifrån att vi har olika anatomi. Det finns inget fullgott alternativ förutom dockorna.
Många anledningar till köp
Enligt Jesper finns det många anledningar till att människor vill köpa en docka. Det kan handla om att få sällskap eller kunna experimentera. Det finns också de som köper en docka på grund av fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar.
– En del kan tycka att det är jättejobbigt med mänsklig kontakt och kan då öva med att ha en docka bredvid sig. Eller att man har en hög sexualdrift som man inte kan få utlopp för.
Fenomenet sexdockor, även kallade fantasidockor, har vuxit – inte bara sett till antal köp. I till exempel Danmark och Finland finns bordeller med sexdockor.
”Kvinnors kroppar reduceras till varor”
Dockorna möts också av stark kritik. Bland annat förstärker de idéen om att kvinnor finns till för att tillfredsställa män, menar Susannah Sjöberg, generalsekreterare för Sveriges kvinnoorganisationer.
– Att män vill kunna välja kroppstyp, bröststorlek, rumpform är bara ett av flera exempel på hur kvinnors kroppar reduceras till varor.
Jesper håller inte med och menar att communityn kring dockorna är städad och ödmjuk.
– Jag tycker det är tråkigt att man tror att det tar fram dåliga sidor hos män, jag tycker det är tvärtom när man ser hur dockorna tas om hand.