I slutet av det här året är miljardinvesteringen vid nya flygplatsen i Sälenfjällen klar och flygplatsen öppnar.
Det sker samtidigt som flygplatsen i Mora, i grannkommunen, mer eller mindre är stängd och också flygplatsen i Borlänge, ytterligare en bit söderut, kämpar för överlevnad sedan all reguljärtrafik med flyg nu försvunnit från Dalarna.
– Det här blir en flygplats dit folk flyger. Det är något annat. Mora är ju en pendlarflygplats för att kanske snabbt ta sig till och från ett möte i Stockholm. Det saknar vi nu, förklarar Anders Bjernulf vid Scandinavian Mountains Ariport i Sälen.
Miljoner för att hålla liv i flygplatser
Det har redan pumpats in massor av skattemiljoner – främst lokala – för att först utveckla och nu mest försöka hålla liv i flygplatserna Mora och Borlänge.
Ändå tvekade inte regeringen att stötta med en ny kvarts skattemiljard till nybygget några mil därifrån i Sälen. Och politikerna förväntar sig valuta för pengarna.
– Självklart. Det här ger arbetstillfällen, tillväxt och inflyttning, menar Anders Bjernulf.
En av flera jättesatsningar
Flygsatsningen i Sälen är en av flera jätteinvesteringar i norra Dalarna som egentligen går helt emot strömmen om man jämför med läget lite längre söderut.
Starta klippet ovanför för att höra om ytterligare två mångmiljonsatsningar som har likheter med tidigare, mindre lyckade, projekt söderut.
Flera jättesatsningar i norra länet alltså som kan vara visionärt och vidsynt – eller kanske vanskligt och vågat? Norr verkar i alla fall vara vinnare just nu.