Olle Larsson på Fiskarheden ser fram emot att använda sig av järnväg för att frakta gods från företaget när den nya järnvägen är på plats. Foto: Patrik Qvicker/SVT

Järnvägslinjen till Malungsfors rivs och byggs upp igen

Uppdaterad
Publicerad

Nu har jobbet startat med att bygga upp den gamla nedlagda järnvägslinjen mellan Malung och Malungsfors.

Den gamla rälsen har i dagarna börjat rivas upp och ny räls börjar komma på plats.

– Gods från 30-50 långtradare per dygn kommer att flyttas över till järnväg, säger Olle Larsson, vd på Fiskarhedens trävaru.

Efter flera års tveksamheter så har nu första steget tagits för att återuppta tågtrafiken mellan Malung och Malungsfors.

Den gamla rälsen har i dagarna börjat rivas upp vid den nedlagda timmerterminalen i Malungsfors. Men samtidigt kommer ny räls dit.

Västerdalsbanan

”Kul att bygga nytt”

Om ett år är det tänkt att järnvägslinjen mellan Malung och Malungsfors ska vara återuppbyggd igen.

– Det är kul att bygga nytt, säger maskinisten Andreas Larsson som river upp rälsen.

– Äntligen är vi igång, säger Olle Larsson, vd vid sågverket Fiskahedens trävaru.

Klart i september

Sågverket som ligger några mil norr om Malungsfors är en av de tänkta kunderna när godstrafiken återupptas. Nybygget är tänkt att vara klart i september nästa år.

– Det här gör att vi kan frakta bränslerealterade produkter till Stockholm och andra marknader. Jag räknar med att mellan 30 och 50 långtradare per dygn kommer att flyttas över till järnväg, säger Olle Larsson.

Upphörde för 20 år sedan

Det såg länge mörkt ut för Västerdalsbanan. Godstrafiken från Malungsfors upphörde i mitten av 1990-talet och persontrafiken från Malung upphörde 2011.

Sedan startade ett stort jobb för att övertyga Trafikverket att satsa pengar på en upprustning så att godstrafiken kunde återupptas på Västerdalsbanan.

En mil räls

Jobbet är klart fram till Malung i dag men nu har alltså arbetet med den avgörande sträckan från Malung fram till Malungsfors inletts. Det är en sträcka på drygt en mil. Den gamla rälsen ska rivas bort, nytt underlag ska byggas upp och ny räls ska läggas dit. De första leveranserna av den begagnade rälsen från en annan linje i Söderhamn kom till Malungsfors ungefär samtidigt som rivningsarbetet inleddes.

– Vi har över en månads jobb med att köra rälsen hit, säger lastbilschauffören Benny Larsson som körde första transporten.

Det är alltså mer än 20 år sedan tågen slutade att rulla från Malungsfors.

– Det här blir en spännande tid att få gå över till järnvägstrafik igen, säger Olle Larsson.

TV: Se när järnvägen rivs upp

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västerdalsbanan

Mer i ämnet