Bedragaren utger sig för att representera en bank, företag eller myndighet för att få personer att till exempel logga in med sitt bank-id. Foto: Isabell Höjman, TT

Polisen: Kraftig ökning av telefonbedrägerier

Uppdaterad
Publicerad

Antalet anmälda telefonbedrägerier ökar kraftigt i region Bergslagen, där Dalarna ingår. Totalt 89 anmälningar har gjorts i Dalarna sedan i september i fjol, och bedragare har kommit över totalt 2,3 miljoner kronor.

Av de 89 anmälningarna som gjorts så har brottet fullbordats vid 33 tillfällen, och den drabbade har då blivit av med pengar. I snitt har den som drabbats i Dalarna förlorat 71 000 kronor.

– De drabbade blir av med mycket pengar och även om vi i många fall kan hindra en del transaktioner så är det mycket pengar som försvinner, säger Leif Lexon, chef för bedrägerigruppen i polisområde Örebro län som är en del av polisregion Bergslagen i ett pressmeddelande.

Luras till inloggning

Det rör sig om bedrägerier där brottsoffret luras att logga in på sin internetbank eller lämna ut bankkoder. Bedragaren utger för att företräda banker och företag, men även myndigheter. Tillvägagångssättet kan vara väldigt sofistikerat, där det till exempel kan se ut som att det är banken som ringer.

– Vi för hela tiden en dialog med bankerna för att förbättra säkerheten men det viktigaste brottsförebyggande arbetet kan man göra själv, säger Leif Lexon.

Detta kan du göra själv för att undvika att bli drabbad

• Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.

• Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.

• Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.

• Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.

• Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Källa: Polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.