Ny kamp kring Västerdalsbanan

Uppdaterad
Publicerad

Kampen för att väcka liv i den nedlagda delen av Västerdalsbanan tar nu en helt ny vändning.

Sågverket i Fiskarheden vill börja frakta gods på tåg direkt från den gamla järnvägsstationen som ligger mitt inne i centrala Malung.

– Det är en temporär lösning, säger Olle Larsson, vd vid Fiskarhedens trävaru.

Västerdalsbanan

Det är två och ett halvt år sedan det sista persontåget avgick från järnvägsstationen i Malung och Trafikverket har hittills nobbat de företag som vill börja köra gods igen på den norra delen av Västerdalsbanan.

Men nu tar kampen för att väcka liv i järnvägstrafiken en helt ny vändning.

Fiskarhedens sågverk har begärt att snarast få frakta gods på tåg – direkt från det gamla stationsområdet mitt inne i centralorten.

 – För att komma igång snabbt så har vi sett en möjlighet att lasta här inne i Malung, säger Olle Larsson vd för Fiskarhedens trävaru.

Egentligen vill sågverket börja köra godset från den nedlagda terminalen i Malungsfors längre norrut. Men då krävs en del investeringar och Trafikverket vill utreda den frågan mer och det är därför som sågverket nu hoppas på bangården inne i själva Malung i stället. Det kan bli start för godshantering där efter semestrarna, redan om ett par månader.

 – Vi ska bara lasta på dagtid så att det inte blir störande. Det här är en temporär lösning. Senare vill vi ju vara i Malungsfors, säger Olle Larsson.

Sågverket och Malung-Sälens kommun har åtagit sig att ställa i ordning en lastplats för godset på mellan 200 och 300 meter längs med spåret.

Det kommer att handla om sågat virke för vidare transport med järnväg till hamnarna vid ostkusten. Allt för att komma bort från en del av de omfattande transporter som i dag sker med lastbil.

– Vi har haft ett positivt möte med Trafikverket i dag. Jag tror att de kommer att säga ja till det här, säger Olle Larsson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västerdalsbanan

Mer i ämnet