Se skillnaden vid panikbromsning på olika underlag

Uppdaterad
Publicerad

Så här års är det mycket att tänka på i trafiken. Förhållandena är mycket, mycket tuffare än vanligt. Vi har varit på Faluns halkbana för att känna på extrema isvägar och se hur man kan undvika att krocka eller hamna i andra farliga situationer.

SVT:s reporter Anders Hansson får trots vinterdäck och fyrhjulsdrift rejäl sladd på bilen i en isig kurva och kommer över på det som skulle varit mötande körbana om det varit på en allmän väg. Där kunde det blivit en dödsolycka om det kommit ett mötande fordon.

Sänkt fart, avstånd och planering

Chefen på halkbanan analyserar.

– Det gick helt enkelt för fort i kurvan, säger Hans Moberg. Det minsta lilla man kör för fort i en kurva när det är halt är risken att man glider över på fel sida, och då är man illa ute. I värsta fall möter man en lastbil.

Att sänka farten, hålla rejäla avstånd och planera sin körning och ha god framförhållning är därför vad Hans Moberg rekommenderar. Det räddar de flesta situationer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.