Höjdskillnader på spåret vid olycksplatsen är en bidragande orsak till tågurspårningen i Ludvika enligt Statens haverikommission. Foto: Statens haverikommission

Tågolyckan i Ludvika: Spårfel och brister på loket orsakade urspårningen

Uppdaterad
Publicerad

Det var flera brister hos loket i kombination med spårfel som troligtvis orsakade den stora tågurspårningen i Ludvika i oktober 2017. Det framgår av haverikommissionens slutrapport om olyckan.

Det lok som spårade ur hade flera tekniska brister. Bland annat hade stötdämparna vinklats om, det var också treaxligt och kort, något som påverkade gångegenskaperna enligt haverikommisionen.

Kommissionen konstaterar också att skrivfjädrar och stötdämpare inte uppfyllde gällande krav och hjulen var nysvarvade och att det hade en mindre, men inte obetydlig inverkan.

Urspårningen i Ludvika

Spårläges fel på platsen

Problemen med loket i kombination med spårlägesfel på platsen har sannolikt orsakat urspårningen enligt haverikommissionen som också menar att risken för urspårning borde ha uppmärksammats vid simulering och provkörning i samband med ombyggnaden av loket.

Kommissionen menar även att Trafikverket borde

Höjdskillnader på spåret vid olycksplatsen är en bidragande orsak till tågurspårningen i Ludvika enligt Statens haverikommission. Foto: Statens haverikommission

ha uppmärksammat att det fanns en risk för urspårning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Urspårningen i Ludvika

Mer i ämnet