Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Melissa Hendersons installation är den största på årets Avesta Art. Foto: Tobias Enmark/SVTVisa alla (4)
Visa alla (4)

Tema identitet på Avesta Art

Identitet är temat för årets upplaga av Avesta Art, den internationella konstutställningen i den gamla järnbrukshyttan i Avesta. I år deltar 17 konstnärer från tio länder och det är vernissage nu på lördag den 20 maj.

Den största installationen har skapats av Melissa Henderson från Malmö. Öppna och stängda dörrar symboliserar vilka som får komma in i ett land och vilka som inte får det.

Stort och smått

Till rytmisk slagverksmusik stämplar sedan myndighetspersoner ja eller nej till att passera en landsgräns. Hela verket handlar om flyktingpolitik och gränser.

Om Melissa Hendersons installation är storslagen, så är Alexander Thaléns porslinsfiguriner desto mer småskaliga.

– Vi är inte vana vid manliga porslinsfigurer på det här sättet, påpekar Kenneth Linder, chef för Avesta Art. Det brukar vara sköra kvinnor i krinoliner.

17 konstnärer från 10 länder

Avesta Art började i den gamla järnbrukshyttan 1995 och i år är det 17 konstnärer från tio länder som är med – bland andra sydafrikanskan Mary Sibande med det starka verket om att släppa loss krigets galna hundar.

– En kvinna rusar framåt följd av en styrka med djur, förklarar Caroline Gustafsson, konstvetare och curator för Avesta Art. Den lila klänningen är en symbol för anti-apartheid-rörelsen i Sydafrika.

Avesta Art avslutas den 17 september i år.

Se hela TV-inslaget om Avesta art på SVT Play

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer