Hundratals bilister fick beläggningsmassa på däcken Foto: SVT

Trafikverket: Håller extra uppsikt på väg 66

Uppdaterad
Publicerad

Den metod som Trafikverket använt för riksväg 66 är enligt regelverket godkänd som metod att laga sprickor och hål, berättar Trafikverkets nationella samordnare för beläggningsfrågor Jan-Erik Lundmark.

Några svar på vad som hände med vägbeläggningen för en dryg vecka sedan då hundratals bilister fick beläggningsmassa på sina däck har man ännu inte men analyser pågår. Men Jan-Erik Lundmark på Trafikverket säger att man nu ska ha extra uppsikt på vägen efter det inträffade, eftersom det finns risk att ytskiktet kan bli extra halt i vinter. 

– Vi har inte pengar att lägga helt nya tjocka beläggningar på alla vägar som har behov. Vår strategi är att förlänga livslängden tills vi kan få in vägen i vår plan, säger Jan-Erik Lundmark.

Vägskador i Dalarna

Arbetar enligt regelverket

Han förklarar också att när det gäller sprickor och hål, så räcker det enligt reglerna att det finns prestandadokument för det grus och bindemedel som används.  Och säger att Trafikverket jobbar enligt regelverket när man använder metoden som på riksväg 66 till att försegla hela vägytan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vägskador i Dalarna

Mer i ämnet