– Det pågår just nu ett hårt och ambitiöst arbete med att åtgärda felen, hur lång tid det kommer att ta har jag svårt att uttala mig om, säger Lena Jönsson, regionjurist.
Felet där IT-systemet inte kunnat skilja på punkter och kommatecken och registrerat nio olika resor när det egentligen handlar om nio personer som åkt i samma bil, är åtgärdat. Men när det kommer till de ”falska” resorna, där miljonbeloppen verkligen rullat iväg, så är det betydligt mer komplicerat.
Resor som omöjligt kan ha gjorts
Det handlar om resor som aldrig gjorts men som IT-systemet tolkat som en ny resa och därför betalat leverantören för. Exempelvis uppfattar systemet att fordonet åker tillbaka till sin bas mellan två beställda resor med passagerare. Här betalar regionen, i strid med avtalet, för tillbakaresan som kanske aldrig gjorts eller ens varit möjlig att göra tidsmässigt.
Nu ska felet åtgärdas i dialog med leverantörerna och vägas mot avtalet. I dagsläget finns ingen prognos för hur lång tid detta kan ta och under tiden fortsätter utbetalningarna för de felaktiga resorna.
Måste bli rätt
– Som tjänsteman måste jag förhålla mig till verkligheten och göra det som är nödvändigt och göra det rätt. Vi vill ju inte behöva göra om, säger Joakim Bergman, biträdande förvaltningschef, kollektivtrafikförvaltningen, och fortsätter:
– Men som privatperson tycker jag förstås inte att det är roligt, det är ju även mina skattepengar som rullar iväg.
”Vi får stycka den här elefanten i lagoma bitar och attackera dem” – I klippet ovan berättar en besviken regionjurist om ansvar och hur man ska jobba framåt.