Sj vill öka trafiken på Ostkustbanan Foto: Mikael Johansson/SVT

Billigare tågbiljetter ger minskat turutbud på buss

Uppdaterad
Publicerad

Det kommer att bli betydligt billigare för den tågresenär i Gävleborg som också vill kunna åka med SJ:s tåg framöver.

Det här föreslår X-trafik i en skrivelse till Hållbarhetsnämnden när det gäller trafikplan för länets kollektivtrafik för 2019.

Idag kostar det 500 kronor extra i månaden att få åka med SJ:s tåg i länet om man har månadskort hos X-trafik. Förslaget är att det från och december 2018 ska kosta 200 kronor.

Sj ökar trafiken

Det har under året förts en diskussion mellan X-trafik, SJ och Trafikverket om hur tågtrafiken ska läggas upp. Förslaget är att X-trafik minskar sin trafik något på Ostkustbanan, medan SJ ökar sin. På norra stambanan kommer X-trafik att öka sin trafik. Totalt ska det bli 18 dubbelturer på vardagar på respektive bana.

Det nya upplägget innebär, enligt X-trafiks skrivelse, fler avgångar, fler sittplatser samt en bättre spridning av utbudet över dygnet.

Sparas 6 miljoner på busstrafik

Men förslaget får också konsekvenser för busstrafiken. Det kommer sparas 6 miljoner på busstrafiken på linjerna 26, 51, 70, 151, 173 och 329 som går parallellt med tågen. Trots det betyder förslaget en kostnadsökning på 20 miljoner kronor.

Slutligt beslut tas av regionfullmäktige.

Ytterligare förslag om Trafikutveckling för 2019

Fortsatt utbyggnad av närtrafiken i södra Hälsingland och Gästrikland.

Utbyggnad av linje 14 till det nya bostadsområdet i södra Hemlingby i Gävle.

Försök med kvällsturer Ockelbo – Åmot och Ockelbo – Jädraås med en dubbeltur till respektive ort.

Nedläggning av linje 90 i Ljusdal

Nedläggning av linje 65 Söderhamn – Skärså (sommaren)

Nedläggning av linje 66 Söderhamn – Mohed på tisdagar och fredagar.

Halverat turutbud på linje 62 Söderhamn – Utvik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.