Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Lastbilen” var i själva verket en 100 ton tung stenkross som tåget körde in i. Passagerare och personal på tåget hade änglavakt att ingen blev allvarligare skadad. Hör räddningsledaren Hans Nornholm. Foto: Patrik Boberg/SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

”Hade kunnat få helt andra konsekvenser” – bärgningen påbörjad efter tågolyckan i Hofors

Uppdaterad
Publicerad

Bärgningen av det 100 ton tunga stenkross-ekipage som ett persontåg körde in i på torsdagskvällen kommer att ta hela helgen. Passagerare och personal på tåget hade änglavakt vid kollisionen.

Det beskrevs först som en krock mellan en lastbil och ett persontåg. Men ”lastbilen” är en dragbil och en mobil stenkross. De materiella skadorna och spåren i omgivningen visar att det handlar om enorma krafter. Bland annat måste Trafikverket bygga en ”ny” väg för att kunna lyfta bort stenkrossekipaget i delar. Tåget ska enligt personal på plats träffat i skarven mellan dragbilen och själva släpet.

Ombord på tåget befann sig totalt 24 personer. Sju personer uppges ha skadats lindrigt i samband med olyckan. SVT Nyheter Gävleborg har ett team på plats för att följa utvecklingen.

– Lastbilen var lastad med nästan 100 ton bergkross. Kollisionen tog dock lyckligtvis mellan dragbilen och släpet och det är vi jättetacksamma för. För det hade kunnat leda till helt andra konsekvenser än vad vi fick nu, säger Hans Nornholm.

Polisen har inlett en förundersökning om vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Man har också konstaterat att både lokföraren och lastbilschauffören var nyktra.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer