Bilden är en arkivbild och föreställer inte den aktuella händelsen. Foto: Gorm Kallestad

Krafttag mot fusket – ”Allvarligt att personer otillåtet skaffar körkort”

Publicerad

Tidigare i december greps en person med kamera och öronsnäcka under ett förarprov i Hudiksvall. Till våren ska Transportstyrelsen presentera en åtgärdsplan för att komma åt fusket och svarta körskolor.

– Det är svårt när provförättare inte har tillgång till teknisk utrustning, säger Mika Saväng, Enhetschef på Trafikverket förarprov.

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att presentera en åtgärdsplan för att komma åt fusket vid förarprov under våren 2020.

– Vi kan inte ha en ordning där människor kör på våra vägar med bristande kunskaper. Det äventyrar vår trafiksäkerhet. Laglig körskoleverksamhet med godkända trafiklärare drabbas dessutom av osund konkurrens. Jag vill se krafttag mot fusket, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Fusk med teknisk utrustning vanligast

Under 2018 och till och med juli 2019 har 203 försök till fusk upptäckts i Sverige i samband med förarprov, varav de flesta har använt sig av bärbar teknisk utrustning.

Under samma period i Gävleborg har tre fuskare ertappats i Gävle och nu en i Hudiksvall.

– Vi ser allvarligt på alla möjligheter där personer otillåtet skaffar sig körkort, säger Mika Saväng.

Flera tillslag samtidigt

Samma vecka som fusket i Hudiksvall upptäcktes ytterligare ett fall i Östersund och två fall i Härnösand.

Trafikverket har sett ett mönster i att fusken oftast sker i omgångar på olika relativt närliggande orter i landet.

Förarprovsfusk i siffror

2018-2019, kunskapsprov

Gävle, 1 st (id-fusk)

Gävle, 2 st (teknisk utrustning)

Hudiksvall, 1 st (teknisk utrustning)

Totalt antal kunskapsprov som genomförts i Gävle, Bollnäs 2018: 14 263 st

Totalt antal kunskapsprov som genomförts i Gävle, Bollnäs 2019 (januari-19 december): 15 333 st

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.