Tillsammans ska eleverna skapa historier som säljer ett resmål, eftersom man tror att det lockar unga turister. Foto: Markus Dahlberg/SVT

Europeiska studenter i Hudiksvall – ska lära mer om turism

Uppdaterad
Publicerad

Att locka turister kräver nya tankesätt än att bara trycka en broschyr. Därför har Bromangymnasiet tagit initiativ till ett projekt tillsammans med flera EU-länder där studenter nu har samlats i Hudiksvall för att lära sig mer om framtidens marknadsföring.

Elever och lärare från Spanien, Italien, Grekland och Frankrike är i Hudiksvall för att tillsammans med elever från Bromangymnasiets hotell- och turismprogram utbyta erfarenheter kring att marknadsföra resmål.

– Det är en unik erfarenhet att få möta studenter från fem länder och det är en möjlighet som är fantastisk, säger Léonita Kuqi från Gap i Frankrike.

Snabba bilder ska fånga turisten

Samarbetet de fem länderna emellan startades på initiativ av Bromangymansiet men leds av Italien i ett EU-projekt. Eleverna ska under två år besöka varandra för att tillsammans skapa en fiktiv resebyrå i form av en applikation till telefonen. Nya tider kräver nya sätt att marknadsföra ett resmål.

Med storytelling, att berätta en historia i digital form, tror man sig kunna nå dagens turister.

– Det ska vara snabba bilder, ”One click – one trip” är vår slogan, ungdomar klickar sig vidare snabbt för att hitta något som de är intresserade av. Då tycker vi att storytelling är bra för det når till sinnena och man blir sugen på ett resmål på ett annat sätt än om man måste läsa, säger Malin Hånell, projektledare och lärare på hotell- och turismprogrammet vid Bromangymnasiet.

Ny kunskap kan ge arbete

– Vi har haft förlorat över 1000 jobb inom tillverkningsindustrin i norra Hälsingland de senaste åren medan besöksnäringen växer och behöver personal. Då måste vi vässa deras kunskaper. Kan de det här så har de större chans att få jobb, säger Per Eriksson, lärare på hotell- och turismprogrammet.

Eleven Sebastian Bertilsson tror att det är viktigt kunna marknadsföra sig digitalt, bland annat i sociala medier. Att öppna en restaurang och laga god mat räcker inte.

– Nej, du måste nå fram på marknaden och visa att du finns, säger Sebastian Bertilsson.

TV: Se inslaget med de internationella eleverna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.