En tandläkare undersöker en patient. Bilden har inget med händelsen att göra. Foto: Arkivbild / TT

Folktandvården i Gävleborg anmäler en tidigare medarbetare – riskerade patientsäkerheten

Uppdaterad
Publicerad

Folktandvården anmäler en tidigare medarbetare till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för kvalitetsbrister.

Efter en intern granskning har man valt att anmäla den tidigare medarbetaren som i samband med detta valde att avsluta sin anställning hos folktandvården.

Folktandvården har kontaktat berörda patienter som varit i kontakt med den tidigare medarbetaren. Man har dessutom valt att kontakta hens nya arbetsgivare och delgivit dem om Folktandvårdens handlingsplan.

– Det är naturligtvis tråkigt att behöva göra en anmälan som rör en tidigare medarbetare. Folktandvården har tillsammans med medarbetaren upprättat en handlingsplan som riktar in sig på att hjälpa till att komma till rätta med de brister som vi noterat. När personen nu valt att lämna folktandvården kan vi inte längre ta ansvar för att handlingsplanen fullföljs, säger Bengt Vikman cheftandläkare.

Utredningen visade att tandläkaren vid upprepade tillfällen gjort för snabba bedömningar och missat väsentlig sjukdoms historik. 

– Den handlar om en tandläkare som har varit för tillmötes gående mot våra patienter. Ett exempel har varit att tandläkaren varit för snabb med åtgärda vissa saker hos patienten, och inte tagit del av patientens sjukdomshistorik. Därför har det lett till felbedömningar vid ett flertal tillfällen. Sen vet vi också att det kan bli fel ibland, men i det här fallet har det skett för många gånger och vi måste därför rapportera in det till Inspektionen för vård och omsorg, säger Bengt Wikman cheftandläkare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.