SVT Nyheter Gävleborgs ansvariga utgivare frågar sig vem som ansvarar för offentligheten på en friskola om rektorn fällt ner ridån. Foto: SVT/Arkiv

Hudiksvallselever bestraffas – men vem står till svars?

Uppdaterad
Publicerad
Krönika ·

SVT har under hösten granskat MTH-utbildning i Hudiksvall. Skolans ledning har helt stängt dörren för SVT:s reportrar. Nu frågar sig SVT Nyheter Gävleborgs ansvariga utgivare vem som ansvarar för offentligheten på en friskola om rektorn fällt ner ridån.

Joanna Wågström

Ansvarig utgivare SVT Nyheter Gävleborg

En tisdag plingar det på dörren till SVT-redaktionen i Hudiksvall. Utanför står fem elever från MTH-utbildning i Hudiksvall.

De har sett SVT:s publicering om skolan den dagen. Ett inslag där vi berättar att många elever slutat på skolan, enligt föräldrarna som vi pratat med, på grund av att den inte fungerar bra.

Kritik mot friskola i Hudiksvall

Nu vill eleverna ge sin syn på skolan. De berättar om brister i undervisningen. Om att de är rädda för sin framtid – eftersom de inte vet om de har fått tillräcklig kunskap för att klara gymnasiet.

De är där på eget initiativ, för att de vill att det ska komma fram hur de upplever skolan.

Jag är där som ansvarig utgivare för SVT Gävleborg.

För mig är det självklart att de ska få berätta. Alla barn har yttrandefrihet. Är man 15 – 16 år och vill prata om sin skola är det en grundlagsskyddad rättighet – oavsett vad vårdnadshavare eller andra vuxna tycker om det. Punkt slut.

Eleverna är också de som har bäst insyn och kunskap om hur skolan fungerar. Därmed är de en viktig källa.

En elev tvingas sluta på skolan

Vi intervjuar eleverna och publicerar inslaget några dagar senare.

Efter det händer i princip ingenting. Inga svar från skolan trots att vi upprepat söker rektorn Johanna Örnehag.

Några dagar senare kommer det till vår kännedom att det tydligen händer en massa saker – bakom stängda dörrar. Eleverna som varit med på intervjun och deras föräldrar kallas till enskilda samtal hos rektorn – en efter en.

En av eleverna tvingas sluta på skolan efter det mötet. Det uttalas aldrig öppet men pojkens pappa uppfattar det som att skolan stängt av honom.

“Ett brott mot yttrandefriheten”

Att ge repressalier till källor som vänt sig till media är olagligt. Enligt Nils Funcke, expert på frågor om yttrandefrihet kan rektorns hantering av eleverna efter SVT:s intervju vara ett brott mot yttrandefriheten.

Ylva Mårtens, journalist som bevakar den här typen av frågor, reagerar också starkt och säger att det är ett klockrent brott mot yttrandefriheten.

Men inte ett ord från rektorn. Vi fortsätter söka henne. Det finns så många frågor vi vill ställa. 

Vi vill ha svar på hur hon ser på anklagelserna om grundlagsbrott, kritiken från elever och föräldrar, skolans elevtapp och så vidare.

Men hon svarar inte oss på SVT.

Istället vänder hon sig till Helahälsingland och lägger ut sin version av det hela. Kritiken mot skolan är felaktig och ibland rena påhitt, säger hon. Hon påstår också att hon är tillgänglig och lätt att nå.

Inga svar från Johanna Örnehag

Vi har smsat, ringt och mejlat henne före och efter varenda publicering som vi har gjort. Vi har även åkt till skolan och sökt henne på plats. Då kom hon aldrig ut för att möta oss. Lärare fick framföra att hon inte kunde prata med oss.

Hon vill helt enkelt inte svara på SVT:s frågor.

Vi har fått en del kritik riktad mot oss på SVT för de här publiceringarna som går ut på att vi är ute efter att förstöra för skolan för att det är en friskola.

Inget kunde vara mer felaktigt. Vi skulle ha rapporterat om en kommunal skola på precis samma sätt som vi gör med MTH-utbildning.

Vi har ingen åsikt om MTH-utbildning. Vi rapporterar vad andra källor säger – skolinspektionen, elever, föräldrar, experter. Det är det som är medias roll och uppgift.

Hade vi fått svar från skolan hade vi även rapporterat dem.

”Vill hon stänga dörren finns det ingen insyn”

Men det finns en väsentlig skillnad mellan att rapportera om en friskola och en kommunal skola. Om rektorn på en kommunal skola vägrar att svara på frågor kan vi journalister vända oss till skolförvaltningen och ställa frågorna. Det finns en skolchef som är högsta ansvariga tjänsteman. Över tjänstemännen finns det politiker – en utbildningsnämnd, en ordförande i utbildningsnämnden, oppositionspolitiker.

Det finns dessutom offentliga handlingar som vi kan begära ut. 

Kort sagt finns det många vägar att gå för att granska och få svar om en kommunal skolan.

MTH-utbildning är en helt fristående friskola. Den ingår inte i en koncern. Skolan ägs och drivs av rektorn och hennes man. Vill hon stänga dörren finns det ingen som helst insyn. Ingen annan att kräva på svar.

Det är den stora skillnaden.

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Kritik mot friskola i Hudiksvall

Mer i ämnet