Foto: NTB scanpix/TT

Kommentarer på kommuners sociala medier sparas – och blir offentlig handling

Publicerad

Att höra av sig till kommuner och myndigheter via sociala medier blir allt vanligare. Men visste du att det du skriver på plattformen kan bli en offentlig handling och sökas upp i efterhand?

På Söderhamn kommuns Facebook-sida är det många som kommenterar inlägg och skriver allmänna frågor.

– Majoriteten av alla inlägg och kommentarer sparas i själva plattformen. Är det kommentarer som skulle bryta mot lag tar vi en skärmpdump, tar bort kommentaren på Facebook och skickar den sedan till diarieföring, säger Matilda Green, kommunikationschef på Söderhamns kommun.

Blir offentlig handling

Det som gäller är alltså att alla inlägg som skrivs på till exempel kommunens sociala medier blir offentlig handling och kan sökas upp i efterhand.

Och de som jobbar på kommunen i Söderhamn ser en ökning där fler hör av sig via Facebook.

– Framför allt via meddelandefunktionen som vår kundtjänst tar hand om. Dit kommer det frekvent frågor som vi skickar vidare in till förvaltningarna och som blir ärenden, säger Matilda Green.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.