– För Kungsbergets överlevnad är det en ganska viktig satsning, säger platschefen Martina Svensson. Konkurrensen mellan skidanläggningar ökar kraftigt och då är det nödvändigt att ta de här kliven och växa.
Därför satsar nu Kungsbergets ägare 170 miljoner kronor på 300 nya gästbäddar, en ny åttastolslift och en ny snöanläggning.
Och, inte minst, på att öppna Kungsbergets sydsida för åkning, där det skapas flera nya nedfarter av det snällare slaget.
– Backarna får blå gradering och passar folk som vill åka i sköna långa carvingsvängar i solen, säger Martina Svensson.
– Det här är en typ av åkning som är väldigt populär i vår målgrupp som är ”aktiva familjer”. Det är dessutom många som lär sig att åka skidor i Kungsberget och då passar backarna också bra.
Kungsberget är ett populärt dagsutflyktsmål, men med nysatsningarna hoppas ledningen på att fler ska välja att stanna en längre tid på anläggningen.